Händer. En essä om konst 5.
Stillsam uppståndelse. Akseli Gallen-Kallela

Mikael van Reis avslutar sin essä om händer i konsten genom seklerna med Akseli Gallen-Kallelas Pojke och kråka från 1884 och undrar vem som ser vem och vem  som ser vad och om det kan vara en allegori om det växande…


Anni Albers och Bauhaus Weaving Theory

I år är det 100 år sedan den radikala designskolan Bauhaus grundades i Tyskland. Stina Barchan skriver här, i anslutning till en utställning om konstnären och Bauhaus-vävaren Anni Albers och hennes verk på Tate Modern i London, om boken Bauhaus Weaving Theory:…


Fascinerande utställning av Miro på Grand Palais i Paris

På Grand Palais i Paris pågår nu och en bit in på 2019 en utställning av närmare 150 olika verk av Miro, målningar, teckningar, keramik och skulpturer, allt insamlat från hela världen. De ger, skriver Lena Kåreland, en unik möjlighet…


Händer. En essä om konst 4. 
Den mördade Marat av Jacques-Louis David

Mikael van Reis fortsätter sin essä om händer i konsten genom seklerna med den berömda 1700-talsmålningen Marat assassiné av Jacques-Louis David, som skildrar  den franske tidningsmannen och revolutionspolitikern Jean Paul Marat död i sitt badkar den 13 juli 1793, efter att han blivit knivhuggen av girondisten Charlotte Corday. Handen, som undertecknat…


HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST (3)
Blick och beröring hos Rembrandt

I det tredje avsnittet av Mikael van Reis essä om händer i konsten genom seklerna, har han nått sextonhundratalet och Rembrandt van Rijn, vars porträttkonst innefattar också händernas närvaro, ofta förstorade, ofta i beröring, som om målarens egen hand visade…


HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST (2)
Hans Holbeins Ambassadörerna

På en utställning ser vi tavlor som vi betraktar och bedömer. Tar vi ett steg tillbaka kan vi ibland upptäcka att vi inte betraktar målningen utan att målningen betraktar oss – tvärs genom det framtida tidsrummet. I det andra avsnittet…


Händer. En essä om konst 1.
Bebådelsen av van Eyck

På en utställning ser vi tavlor som vi betraktar och bedömer. Tar vi ett steg tillbaka kan vi ibland upptäcka att vi inte betraktar målningen utan att målningen betraktar oss – tvärs genom det framtida tidsrummet. Den betydande konsten tycks…


Om konstnären Goya
Michel del Castillo – Goya. L’Énergie du néant

Del Castillos biografi är en högst mångsidig biografi som skickligt fångar såväl tiden som konstnären och hans verk anser Lena Kåreland. Den är informationstät, rik på detaljer, bitvis anekdotisk och innehåller intressanta upplysningar om konstnärernas villkor under konstnärens tid. Citat…


Plats för humor?
Om en målning av Caravaggio

På Piazza del Popolo i Rom, just till höger om porten till Via Flaminia, genom vilken drottning Kristina en gång tågade in i Rom, ligger kyrkan Santa Maria del Popolo. Här låg en gång i tiden en av startpunkterna för…