Mapuchediasporan. Att ta plats i konstens rum och återkoppla till kulturen.

I en längre essä, uppdelad i två delar, skriver Macarena Dusant om tre konstnärer i dagens Chile. De tre konstnärerna har det gemensamt att de identifierar sig som mapucher. Mapucher är urfolk som befolkade landområden i delar av det som vi…


Ur arkivet: ”Jag räknar inte mitt liv i år, utan i somrar” Pier Paolo Pasolini – en essä (1)

Som nytillträdd redaktör kommer jag under hösten ägna mycket tid åt att inventera Dixikons märkvärdiga arkiv om nära 2000 artiklar. De finns där som en nästintill outsinlig källa till ny kunskap och läsglädje. Först ut i serien ”Ur arkivet” blir…


”Seende iaktta vad vi ser” 
Om reseskildringen som genre

Vad ser man egentligen när man reser? Och hur? Är det skillnad på att vara turist och resenär? Och hur skildra det man ser? Tömmer massturismen resmålen på innehåll och är vårt resande med flyg över planeten ens längre rimligt?…


Att veta mindre 
Om Ingeborg Bachmanns
drömanteckningar och jagromanen

I denna läsning av den österrikiska författaren Ingeborg Bachmann reflekterar Mikaela Blomqvist över en tänkbar motpol till det traditionella, självrannsakande jag som dominerar vår samtids självframställningar, där jaget inte helt känner sig själv, inte heller tror att det är möjligt,…


Nyanser av värdighet

Ulf Eriksson resonerar i denna essä, apropå den spanska essäboken Dignidad av Javier Gomá Lanzón och en omläsning av Cicero, om och hur värdighetsbegreppet ännu kan vägleda oss i en diskussion kring samhällsmedborgares incitament, drivkrafter och motivationshorisonter.  Hos den romerske…


Hör islam hemma i Tyskland – och Europa? (5) 
En reformerad islam?

I det femte och avslutade avsnittet av essän om islam i Tyskland – och därmed i Europa – tar Klas Grinell upp flera böcker av tyska muslimer som på olika sätt diskuterar vad en ”modern” eller ”reformerad” islam skulle kunna…


Demonstrationernas år 2019

I anledning av en nyutgåva av Michael Walzers Political Action från 1971 – ett slags manual för hur demonstrationer och politiska rörelser ska organiseras mot bakgrund av de historiska erfarenheterna av sådan protester – påminner Hans-Ingvar Roth här om alla…


”Den banala ondskan har Ni åter missförstått” 
Att tänka kring ondska med Hannah Arendt

Vad menade Hannah Arendt med uttrycket ”den banala ondskan”: Att ondska är trivialt? Att Eichmann var en banal mördare? Ska det kanske uppfattas som ett alternativ till Kants radikala ondska? Kenneth Hermele läser Hannah Arendts brev och får syn på…


Någon annanstans…
Om Michel Azamas Ailleurs, la vraie vie

Jeana Jarlsbo om den franske samtidsdramatikern Michel Azamas samhällskritiska pjäser Ailleurs, la vraie vie, Un ange à ma porte och Médée black som på olika sätt tar upp flyktingkrisen, den mediala vinklingen och de papperslösas situation och drömmarna om det riktiga…