Tennessee Williams och Brecht i Berlin
Om två uppsättningar av Michael Thalheimer

”The time is slipping away while I write this and while you read it, and the monosyllable of the clock is Loss, Loss, Loss”. Så skriver dramatikern Tennessee Williams i New York Times i november 1947, fyra dagar före New…


Det finns inga tragedier för en frågande människa
Peter Handke på Nationaltheatret i Oslo

Regissören Melanie Mederlind, vars uppsättning av Kunsten å spørre eller reisen til det sonore landet av Peter Handke just haft premiär på Nationaltheatret i Oslo, skriver här om Handke och om pjäsen, där en grupp främlingar ger sig ut på en…


Saïgon på Odéon i Paris

Slaget vid Diên Biên Phu 1954 kom att innebära slutet på en lång fransk ockupation av Indochine, som innefattade också nuvarande Vietnam. I Odéons uppsättning Saïgon, som tidigare gjort stor succé på festivalen i Avignon men nyss spelats i Paris,…


Raseri i HamburgJelinek och Stephens i förening

Elfriede Jelinek och den engelske dramatikern Simon Stephens har skrivit var sin pjäs med samma titel, Raseri, som båda låg till grund för regissören Sebastian Nüblings collage, också det kallat Raseri, som hade premiär på Thalia Theater i Hamburg under hösten 2016.…


HamletScenen
Om Shakespearefestivalen i Helsingør

Martin Lagerholm berättar om den årliga scenkonstfestivalen på Kronborgs slott i Helsingør, HamletScenen, och tar också upp årets uppsättning av Hamlet, en mer actionfylld än själsligt och poetiskt subtil historia. Sommartider betyder friluftsteatrar och scenkonstfestivaler i kubik och på…


Scenkonstens språk (6)
Litteratur i scenkonstens nu

I denna avslutande del av essän om scenkonstens språk sammanfattar Theresa Benér med utgångspunkt i uppsättningar av Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski och Katie Mitchell hur romaner, sakprosa och poesi kan omformuleras i komplexa iscensättningar och intensifiera teaterns ”nu” med information…


Scenkonstens språk (5)
Krzysztof Warlikowskis ”Francuzi” II

Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra?…


Theatertreffen i Berlin, 2017

Martin Lagerholm har varit på Theatertreffen i Berlin och lyfter fram flera av årets produktioner, bl.a. den omstridda Five easy pieces av Milo Rau, där ett antal barn får agera i en pjäs om den ökände belgiske barn- och seriemördaren…


Scenkonstens språk (4)
Krzysztof Warlikowskis ”Francuzi” I

Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra?…