Saïgon på Odéon i Paris

Slaget vid Diên Biên Phu 1954 kom att innebära slutet på en lång fransk ockupation av Indochine, som innefattade också nuvarande Vietnam. I Odéons uppsättning Saïgon, som tidigare gjort stor succé på festivalen i Avignon men nyss spelats i Paris,…


Scenkonstens språk (6)
Litteratur i scenkonstens nu

I denna avslutande del av essän om scenkonstens språk sammanfattar Theresa Benér med utgångspunkt i uppsättningar av Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski och Katie Mitchell hur romaner, sakprosa och poesi kan omformuleras i komplexa iscensättningar och intensifiera teaterns ”nu” med information…


Scenkonstens språk (5)
Krzysztof Warlikowskis ”Francuzi” II

Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra?…


Scenkonstens språk (4)
Krzysztof Warlikowskis ”Francuzi” I

Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra?…


Scenkonstens språk (3)
Katie Mitchell och The Forbidden Zone

Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra?…


Scenkonstens språk (2)
Krystian Lupa: Wycinka Holzfällen

Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra?…


Scenkonstens språk
En essä om hur text gestaltas på scen (1)

En tydlig trend inom dagens europeiska teater är att romaner, essäer och skönlitteratur omvandlas till mångtydig scenkonst. Intressant nog sker detta ofta hand i hand med en orientering bort från textdominerad teater. Hur väljer regissörerna, med hela den arsenal av avancerad teknologi…


Om Forced Entertainment
Internationella Ibsenfestivalen 2016 (2)

Det var en gång en brittisk teatergrupp som fick teatervärldens finaste pris. Nej, stopp! Det var en gång sex studievänner som bildade en teatergrupp i en hårt krisdrabbad industristad i norra England. Stopp! Det var en gång en grupp gycklare…


Nyskapat i Ibsens anda
Internationella Ibsenfestivalen i Oslo 2016 (1)

När den kände norske skådespelaren Kåre Conradi retoriskt frågade vad Norge ska exportera när oljan sinar, svarade han själv direkt: Ibsen förstås! Den norske nationaldramatikern må ha varit död i 110 år, men hans verk inspirerar till ständigt nya former…


CPH Stage
Teaterfestival i Köpenhamn 2016

Frågor om identitet, kulturell tillhörighet och historia står i fokus för dansk scenkonst just nu. Theresa Benér reflekterar över årets CPH Stage, Danmarks största och yngsta teaterfestival, där scenkonstnärer – många i nordiska samproduktioner – i originella projekt gestaltar normbrytande…


Våld på teaterscenen

Hur kan teatern bemöta en våldsam, grym och komplex verklighet? Genom att tydligt skildra alla vidrigheter? Den brittiska dramatikern Sarah Kane ansåg det, annars vore det liktydigt med att inte tala om det alls. Eller är det tvärtom ett hinder…


Fedr(or) i Paris
Krzysztof Warlikowski på Odéon

”I en värld där människan vänt sig bort från gudarna och där ordningens representanter perverteras av sin makt och sexualitet lämnas vi handfallna med jordiska, ostrukturerade drifter och diffusa upplevelser av kärlek” skriver Theresa Benér om Phèdre(s) på Odéon i…