Rakel Similä presenterar i denna del av sin essä om finsk samtidslitteratur tre av Finlands mest omtalade och ambitiösa dramatiker som på olika sätt utforskar relationen mellan scen och text, mellan det privata och det offentliga och tänker utifrån dem…
- Scenkonst
Varken unik eller original
Inte bara om Shakespeares privatliv råder osäkerhet, det gör det också om hans pjäser. Den välkända utgåvan First Folio, som ansetts både unik, värdefull och framför allt som originalet till hans dramer, är inte det. Med hjälp av två böcker…
A Private Life
Trots att man egentligen vet mycket lite om Shakespeares liv kommer ständigt nya biografier. I The Private Life of William Shakespeare söker Lena Cowen Orlin rensa bort tidigare biografiska försanthållanden. Det krävs en rensning av det biografiska ogräs som…
En långsmal pappask
Om Jarrys Ubu roi och makarna Themerson
Magnus Hedlund skriver om boken Ubu to you, egentligen två böcker i en ask, den ena med polsk-engelska konstnären Franciszka Themersons tecknade serie efter Alfred Jarrys groteska pjäs Kung Ubu och den andra med studier inför Michael Meschkes uppsättning av…
Einkvan och Kvitleik
Ny pjäs och ny roman av Jon Fosse
I sina två nya verk – teaterpjäsen Einkvan, som i höst spelas på Det Nye Teatret i Oslo och romanen Kvitleik – försöker Fosse som alltid fånga och ringa in det otäcka, svåra och oförlöst gåtfulla i vår belägenhet. Maria Edström…
När kriget är förlorat
Om Aischylos Perserna
När Xerxes invasionsarmé 480 f.Kr. tågat över Hellesponten för att inta Grekland anföll man till både lands och sjöss. De i antal överlägsna perserna segrade vid Thermopyle, men blev grundligt besegrade till sjöss vid Salamis. I Aischylos Perserna väntar man…
Från årets Theatertreffen i Berlin
Martin Lagerholm, som för Dixikon har besökt årets Theatertreffen i Berlin, skriver här om sceninstruktören och scenografen Ulrich Rasches anslående uppsättning av Lessings Nathan der Weise och om regissören, dramatikern och Sverigebekantingen Falk Richters autofiktiva monolog The Silence. En…
Tragedin och den postdramatiska teatern
Om Hans-Thies Lehmann
I den idag dominerande ”postdramatiska teatern” har – till skillnad från i den tidigare ”litteraturteatern” – texten och berättelsen fått en undanskymd roll till förmån för andra uttryck som performance, installationer, utställningar och ibland dans, film, videoprojektioner och musik, allt…
Vad teatern kan
Om regissören Milo Rau
Den kontroversielle Milo Rau betraktas av många som en av Europas mest nytänkande film- och teaterregissörer. Med tysk bakgrund, men uppväxt i Schweiz, är han för närvarande verksam som konstnärlig ledare för teatern NT Gent i Belgien där han var…
Fruar från Bath och Willesden
Om Chaucer och Zadie Smith
Frun från Bath – en av Geoffrey Chaucers Canterbury Tales från 1300-talet – tar upp en av den tidens stora frågor, kvinnors rätt att yttra sig. I Zadie Smiths första teaterpjäs, The Wife of Willesden – som bygger på Chaucers…
Festival d´Automne
Från teaterhösten i Paris
Björn Sandmark har varit i Paris och sett teater under den pågående höstfestivalen där, Festival d´Automne, och rapporterar här från fyra uppsättningar på bland annat Odéon och Comédie Française, alla fyrs med internationella samarbeten och influenser. Scenkonsten i Frankrike tycks…
Dansk teater firar 300 år
Jubileumsår i Danmark
I Danmark pågår ännu jubileumsfirandet Dansk Teater 300 år med uppsättningar över hela landet. Martin Lagerholm, som i Köpenhamn sett både en pjäs om Ludvig Holberg – vars debut som pjäsförfattare på danska med Den politiske kandestøber är anledning till jubiléet -…
En serenad i New York
Om balettikonen Balanchine
En skamligt lustfylld läsupplevelse anser Ruth Pergament om Toni Bentleys bok Serenade. A balanchine Story, där Bentley – en gång själv dansare vid New York City Ballet – skriver initierat om numera balettikonen Balanchine och hans och kompaniets första dansuppsättning,…
Theatertreffen i Berlin 2022
Efter de långa pandemiåren besöker Martin Lagerholm åter Theatertreffen i Berlin och noterar hur de performativa, genreöverskridande, postdramatiska, identitetspolitiska och aktivistiska spelen och utspelen numera trumfar det mesta på de tyska tiljorna, också då pjäsvalen är klassiska som Molières Tartuffe eller Schillers…