Scenkonst - alla artiklar

Scenkonstens språk (5)
Krzysztof Warlikowskis ”Francuzi”

Av Theresa Benér
Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra? I denna femte del av sin essä fortsätter Theresa Benér sin…

Theatertreffen i Berlin, 2017

Av Martin Lagerholm
Martin Lagerholm har varit på Theatertreffen i Berlin och lyfter fram flera av årets produktioner, bl.a. den omstridda Five easy pieces av Milo Rau, där ett antal barn får agera i en pjäs om den ökände belgiske barn- och seriemördaren Marc Dutrouxs liv, och Residenztheaters i München omtalade tolkning av…

Scenkonstens språk (4)
Krzysztof Warlikowskis ”Francuzi”

Av Theresa Benér
Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra? I denna fjärde del av hennes essä om Scenkonstens språk…

”Tumult, våld och dumheter”
Goethes Faust på Volksbühne

Av Björn Sandmark
Direkt när jag kom fram till Volksbühne på Rosa-Luxemburg-Platz denna rena sommardag, första april, var hela trappan full av människor, som samtalade, solade och drack öl. Även gräsmattan var full av folk, som samlats runt skulpturen ”Det rullande hjulet”, ett verk som påminner om en fornnordisk runa. ”Det rullande hjulet”…

Scenkonstens språk (3)
Katie Mitchell och The Forbidden Zone

Av Theresa Benér
Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra? I denna tredje del av sin essä tar Theresa Benér upp…

Jon Fosses Edda
Robert Wilson på Det Norske Teatret

Av John Swedenmark
I Fosses originalmanus står orden i centrum och får klangrymd. På Det Norske Teatret berättar Robert Wilson istället genom specialskrivna pop- och jazzlåtar på engelska som emotionellt anknyter till handlingen och genom en outtömlig men samtidigt stiliserad uppsjö av häpnadsväckande visuella intryck och perfekt tajmade ljudeffekter. Men därmed försvinner  ödet -…

Scenkonstens språk (2)
Krystian Lupa: Wycinka Holzfällen

Av Theresa Benér
Romaner och skönlitteratur som omvandlas till mångtydig scenkonst är en tydlig trend inom dagens europeiska teater. Vad går förlorat och vad kan tvärtom skådespelares gester och ord, video, musik, ljud, ljus och färger, det som är scenens uttryck, istället tillföra? Theresa Benér fortsätter här sin essä om Scenkonstens språk med…

teaterbild

Scenkonstens språk
En essä om hur text gestaltas på scen (1)

Av Theresa Benér
En tydlig trend inom dagens europeiska teater är att romaner, essäer och skönlitteratur omvandlas till mångtydig scenkonst. Intressant nog sker detta ofta hand i hand med en orientering bort från textdominerad teater. Hur väljer regissörerna, med hela den arsenal av avancerad teknologi som i dag står dem till buds, att transponera böckernas…

Om den samtida tyska teatern
En teaterkrönika

Av Martin Lagerholm
Martin Lagerholm skriver i denna krönika om tendenser i tyskspråkig teater, om tyska teatertidskrifter och om här hemma kända och okända, spelade och ospelade dramatiker från Tyskland, Schweiz och Österrike _________ ”Vi behöver nya teaterpjäser”, utbrast dramatikern Moritz Rinke nyligen i en intervju i det tyska månadsmagasinet Cicero. Från och med…

Stormens magi
Om Shakespeares sista egna pjäs

Av Henning Hagerup
Stormen från 1611 är den sista av de pjäser Shakespeare skrev själv och hans mest gåtfulla verk. I vad som egentligen är inledningen till en längre artikel i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift om en norsk nyöversättning av pjäsen, ger Henning Hagerup här en översikt av pjäsens receptionshistoria. ________ Ettersom The…

Om Forced Entertainment
Internationella Ibsenfestivalen 2016 (2)

Av Theresa Benér
Det var en gång en brittisk teatergrupp som fick teatervärldens finaste pris. Nej, stopp! Det var en gång sex studievänner som bildade en teatergrupp i en hårt krisdrabbad industristad i norra England. Stopp! Det var en gång en grupp gycklare som i 32 år reste runt i alla möjliga länder…

Tider och samtider
James Shapiro – 1606. William Shakespeare and the year of Lear

Av Per Lysander
I denna artikel, som är en förkortad version av en längre artikel från Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, reflekterar Per Lysander över Shakespeare på scen och i historien med utgångspunkt från James Shapiros bok om året 1606. _________ Litteratur och forskning runt Shakespeare flödar i oöverskådlig omfattning i ett samtal där…

Nyskapat i Ibsens anda
Internationella Ibsenfestivalen i Oslo 2016 (1)

Av Theresa Benér
När den kände norske skådespelaren Kåre Conradi retoriskt frågade vad Norge ska exportera när oljan sinar, svarade han själv direkt: Ibsen förstås! Den norske nationaldramatikern må ha varit död i 110 år, men hans verk inspirerar till ständigt nya former och scenspråk, både hemmavid och internationellt. Ibsenfestivalen, som nyligen gått…

CPH Stage
Teaterfestival i Köpenhamn 2016

Av Theresa Benér
Frågor om identitet, kulturell tillhörighet och historia står i fokus för dansk scenkonst just nu. Theresa Benér reflekterar över årets CPH Stage, Danmarks största och yngsta teaterfestival, där scenkonstnärer – många i nordiska samproduktioner – i originella projekt gestaltar normbrytande och gränsöverskridande handlingar. ______________ På ett scengolv i Köpenhamns Dansehallerne…

Om skådespelaren Fabrice Luchini
Comédie française. Ça a débuté comme ça…

Av Lena Kåreland
Vilket fascinerande liv han har levt denne Fabrice Luchini, aktuell i våras på svenska biografer med filmen ”Hermelinen” regisserad av Christian Vincent. Där spelar han en brottmålsdomare som hellre fäller än friar. Den hårdföre domaren visar sig dock ha sin ömma punkt. Han döljer en sårig och obesvarad förälskelse i…

Våld på teaterscenen

Av Theresa Benér
Hur kan teatern bemöta en våldsam, grym och komplex verklighet? Genom att tydligt skildra alla vidrigheter? Den brittiska dramatikern Sarah Kane ansåg det, annars vore det liktydigt med att inte tala om det alls. Eller är det tvärtom ett hinder för förståelsen? Hos Harold Pinter kan redan frågan om man…

Wiener Festwochen 2016
Internationell teaterfestival i Wien

Av Martin Lagerholm
Den årliga och fem veckor långa scenkonstfestivalen Wiener Festwochen – som till skillnad från den något mer omtalade Theatertreffen i Berlin är en utpräglat internationell festival – arrangeras visserligen aldrig utifrån några officiella rubricerade teman. Men påfallande många av årets fyrtiotal inbjudna uppsättningar tangerar en tematik som också varit föremål…

Fedr(or) i Paris
Krzysztof Warlikowski på Odéon

Av Theresa Benér
”I en värld där människan vänt sig bort från gudarna och där ordningens representanter perverteras av sin makt och sexualitet lämnas vi handfallna med jordiska, ostrukturerade drifter och diffusa upplevelser av kärlek” skriver Theresa Benér om Phèdre(s) på Odéon i Paris i sin första text som redaktör för internationell scenkonst…

Plats för samtal om teater. En överdådig tidskrift utan beröringsskräck

Av Tomas Forser
Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift heter den. Det är alltför måttfullt. Therese Bjørneboes kvartalsstidskrift har snart 30 år på nacken och perspektiv som gäller stora delar av samtida nordeuropeisk teater. 
Ingen annan nordisk teatertidskrift visar sådan överblick i essäer och har en lika ambitiös täckning av aktuella premiärer och teaterlitteratur i…

Theatertreffen Berlin 2015

Av Margareta Flygt
För femtioandra året i rad bjöd Berliner Festspiele i maj 2015 in till Theatertreffen. Där spelades tio av de mest intressanta uppsättningarna från tyska scener under det gångna året, utvalda av en jury som rest runt och sett 379 pjäser i hela 54 tyskspråkiga städer. Att bli utvald till Theatertreffen…

Ingen realism. Luft. Distans.
Om dramatikern Yasmina Reza

Av Per Arne Tjäder
Av PER ARNE TJÄDER Vid mitten av 1990-talet slog två dramatiker oväntat igenom på den internationella scenen. Det var norrmannen Jon Fosse och fransyskan Yasmina Reza. Inbördes högst olika vad gäller dramatisk form och konstnärlig inriktning har de…