Av ULF ERIKSSSON
”...måste jämföras med 1900-talets främsta romaner…”
Roberto Bolaño var vid sin död 2003 nästan färdig med den väldiga multiromanen 2666. Efter den postuma utgivningen enades så gott som alla bedömare om att detta arbete måste jämföras med 1900-talets främsta romaner av exempelvis Musil, Joyce, Broch, Fuentes, eller Pynchon.
Samtidigt har Bolaño lagt till en egen förening av lekfullhet och desillusion som låter honom berätta sig in och ut ur genrerna med svindlande otvungenhet. Därför följer man honom med sådan uppmärksamhet genom 2666: från den inledande berättelsen om fyra litteraturforskares sökande efter den skygge författaren von Archimboldi, via en fasansfull konfrontation med realhistorien kring de kända kvinnomorden i trakten av gränsstaden Ciudad Juárez i norra Mexiko och vidare nedåt genom andra världskrigets kaos.
Närvaron av något outhärdligt som hotar att sluka oss alla besvärjs i 2666 med enastående tålamod, furia och grace.
 
Läs också:
Jan Henrik Swahn om Bolanos De vilda detektiverna
Se ett urval artiklar om Bolano och 2666