Del Castillos biografi är en högst mångsidig biografi som skickligt fångar såväl tiden som konstnären och hans verk anser Lena Kåreland. Den är informationstät, rik på detaljer, bitvis anekdotisk och innehåller intressanta upplysningar om konstnärernas villkor under konstnärens tid. Citat ur brev ger liv och närhet åt framställningen och det finns referenser till andra forskare som skrivit om Goya och flera belysande exempel på olika tolkningar av hans konst.
 
Francisco Goya, en av Spaniens främsta konstnärer och grafiker, kom att bli en viktig föregångare till 1900-talets olika avantgardistiska konstriktningar. I början av sitt konstnärskap var han influerad av rokokon och neoklassicismen men utvecklade snart en egen expressiv stil som i vissa avseenden förebådar såväl expressionismen som surrealismen. Hans egna förebilder var dock inga andra än Vélasquez, Rembrandt och Naturen, framhöll han vid flera tillfällen.
Det glada och ljusa i Goyas tidiga målningar, charmerande och pittoreska studier av folkliv, dans och lek, övergick mot senare delen av hans liv till djupt pessimistiska och visionära bilder av mänskliga dårskaper, ofta med en kritisk och satirisk udd mot det samtida Spanien. I den berömda serien etsningar ”Los Desastres de la Guerra” som tillkom under det spanska befrielsekriget 1808 – 1814, skildrar Goya såsom i ett slags modernt reportage krigets grymhet och fasor. Bland annat kan man i barbariska scener beskåda hur människorna i Madrid drabbades av hungersnöd under fransmännens belägring av staden. Goya ger i dessa etsningar uttryck för en stark antimilitarism.

Men det tog tid innan Goya slog igenom. Han föddes 1746 i en fattig liten by i Aragonien och dog 1828 i exil i Bordeaux. Hans liv blev långt och dramatiskt, och hans väg mot berömmelse och ära var långtifrån spikrak utan kantad av nederlag och motgångar. Han var ingen naturbegåvning utan fick arbeta hårt och idogt. Ofta gjorde han sina målningar snabbt och med stor lätthet, ibland kanske för snabbt, ansågs det. När han påbörjade en målning var han på ett naivt sätt alltid övertygad om att det skulle bli ett mästerverk.
I biografin Goya. L’énergie du néant av Michel del Castillo (Fayard, 2015) får vi följa Goyas utveckling som konstnär mot bakgrund av de strider och kontroverser som kännetecknade dåtidens spanska samhälle. Bokens författare del Castillo, född i Madrid av en fransk far och en spansk mor, har en rik produktion böcker bakom sig och har bland annat skrivit biografier över den franska författaren Colette och general Franco.
Goya var en folkets son – hans far var förgyllare – och familjen levde ett enkelt och strävsamt liv. Till sitt sätt var den unge Goya oborstad och nästan tölpaktig men hans framåtanda i kombination med övertygelsen om att han skulle göra karriär var viktiga drivkrafter på hans väg mot framgång. Han var en opportunist som kunde vara totalt hänsynslös och inte sky några medel för att nå sina mål. Uppmuntrad av sin far började den fjortonårige Goya, som tidigt var inriktad på att måla, som lärling till en känd konstnär. Två gånger, 1763 och 1766 sökte han till Konstakademin men blev inte antagen. Då åkte han till Rom för att studera, och när han återvände till Spanien fick han anställning vid den kungliga gobelängfabriken Santa Barbara i Madrid för att göra förlagor till deras tapisserier. Filip IV hade 1720 grundat denna fabrik efter modell av Les Gobelins i Paris. Goya gjorde mer än sextio förlagor till bildvävnader av olika slag för Santa Barbara. Tack vare detta arbete fick han uppdrag även av hovet, något som han hett eftersträvat. Hans första uppgift blev att skapa förlagor till väverier till det kungliga palatset. Här kunde han måla friare och blomma ut i folkliga scenerier med betande får och picknickar i det gröna.