Den ytterst produktive romanförfattaren, essäisten och dramatikern Martin Mosebach väcker starka reaktioner i tysk offentlighet som utpräglad estet på högerflanken. Hans litterära kosmos utmärks av en sorts estetiserad gammalmodighet och hans rytmiska prosa är elaborerad och rik på gallicismer och åldriga uttryck.
Fjolårets roman, Der Mond und das Mädchen, utgör inget undantag. Den är en fjäderlätt och virtuos bagatell med tydlig berättarröst, en urban saga om erotiska förvillelser. I den pressande sommarhettan flyttar det nygifta, skötsamma paret Hans och Ina till Frankfurt am Main och hamnar i de sjaskiga men färgstarka kvarteren kring tågstationen. Det dröjer inte förrän de blivit som främlingar för varandra i sitt första gemensamma hem. Och inte blir det bättre när Hans tappar vigselringen hos konsthistorikern och aktrisen en trappa ner, bägge lika excentriska i det unga parets ögon.
Martin Mosebach, som fick det prestigefyllda Georg-Büchner-priset 2007, trycker på en öm punkt: människan är komisk och löjeväckande. Men han gör det varmt och ömsint.
© Magnus Pettersson
