Av INGRID ELAM
Hade Ulrich Peltzers Teil der Lösung skrivits i Sverige hade kritiken ropat Äntligen! En ny ”Röda rummet”! Men nu i videoövervakningens tid.
Huvudpersonen är en man på trettiofem som hankar sig fram som frilansjournalist. Han arbetar också med en egen idé, en artikel om övervintrare bland 70-talets vänsteraktivister. Han går på fest, ser tre samtalsgrupper bort en ung studentska lutad mot en dörrpost och blir förälskad.
Peltzer har en fantastisk förmåga att få läsaren att känna sig närvarande i rummet, hans gestaltning av den medietäta samtiden är kongenial, han berättar filmiskt, glider fram med rörlig kamera och känslig mikrofon.
Film spelar en stor roll i romanen, inte bara som berättarteknik utan också som motiv. Romangestalterna går på bio och diskuterar det de ser, och filmen är på många sätt en rimligare verklighet än verkligheten där bevakningskamerorna registrerar medborgarnas omedvetna rörelser. Lägg till denna tidsbild en skildring av Berlin och en vacker kärlekshistoria.
© Ingrid Elam