Litteraturvetaren Mattias Pirholt:
Filosofen Rüdiger Safranski, som gjort sig känd som en livfull skildrare av filosofiska öden som Schillers och Schopenhauers men också som globaliseringsteoretiker, tar i sin nya bok ett helhetsgrepp på det romantiska i den tyska kulturen.
Den oväntade utgångspunkten finner han i Herders upplevelser under en sjöresa 1769, en resa som Safranski ser som startpunkten för det som så småningom skall bli romantiken. De idéer som han finner hos Herder och som bildar fundamentet i bokens romantikuppfattning är bland annat den radikala historiseringen av både människan och naturen, föreställningar om det absoluta och vändningen mot jaget.
Men Safranskis bok är inte bara en översikt över romantiken som epok. Författaren försöker också teckna en linje i den tyska kulturhistorien efter romantikens insomnande ett par decennier in i 1800-talet. Det ”romantiska” spårar han såväl i Richard Wagners och Thomas Manns konst som i Nietzsches och 68-rörelsens världsuppfattning, och drar slutsatsen att arvet från romantiken utgör en omistlig del av den tyska kulturen.
© Mattias Pirholt
 
- – Läs också Lars Gustafssons anmälan av boken i Expressen den 18 oktober 2007
- – Läs Sven-Eric Liedmans anmälan av Brigitte Roßbecks Zum Trotz glücklich: Caroline Schlegel-Schelling
- – Se Safranski apropå sin bok här: