Pianodöd (1)

steinway_article Av RUTH PERGAMENT

Morgonritual. Vänster hand mjukas upp först. Långsamt, varsamt känner fingrarna sig igenom samtliga skalor upp och ner över klaviaturen. Söker efter anslaget, efter att väcka känsligheten i fingerblomman, efter känslan av handflatans öppenhet.

Undersättningen av tummen måste ske sömlöst. Egaliteten och legatot haltar något. Tankarna smiter iväg. Höger hand, samma ritual, därefter båda händerna tillsammans för koordinationens skull och för balanseringen av samtidighet och separation.

Steg två: ett urval Chopinetyder utantill. Brutna treklanger (opus 10 nr 1), kromatiska löpningar (nr 2), ters- (25 nr 6), sext- (8) och oktavetyden (10) för att liksom separera handen i två entiteter och profilera melodin i de svagaste fingrarna (ring- och lillfingret) samt bland annat opus 10 nr 3, 5 och 6 för utvecklandet av fingrarnas smidighet och ständigt denna egalisering.

Reser mig och betraktar barackerna på Bananpiren tvärsöver och en seglande mås över den gråsvarta strömmande älven.

Sitter långt ut, rak i ryggen på den läderbeklädda pianopallen. Armarna hänger fritt och tungt mot Yamahaflygelns klaviatur, handledens vinkel bildar en rak linje från tummen till underarmen. Teknik, fingersättning och egalitet iakttas ständigt i trakterandet av det enorma, blänkande svarta instrument, kronan av alla moderna instrument för vilket kompositörer utmanade sig själva ifråga om djärvhet och komplexitet. Inget annat instrument kan mäta sig i repertoaromfång. Beethovens, Schuberts, Chopins och Schumanns verk konstituerar endast en skärva av pianolitteraturen.

Utgivningen av pianoteknikövningar blomstrade under 1800-talet och första hälften av 1900-talet för att ge sken av vetenskaplighet i utforskandet av egalitetens ideal och estetik.

Barn drillades och fostrades i tålamod och fingersättningens funktion och organisation. Belöningen bestod i berikningen av själen via ett egenhändigt försök att utforska en Beethovensonat, eller något annat verk av genierna. I bildningsidealet ingick pianospelet som cirkuskonst på hög andlig nivå.

Det är över.

Fingrarna löper allt hastigare, en timme kvar till Trollflöjtenrepetitionen.

___________

En av Czernys otaliga barndrillare

Ashkenazy spelar Chopins Opus 10 nr 1

Kommentera: