Hufvudstadsbladet den 3 juni 2009
I de flesta tidningar kan man numera läsa om – tidningar. Om om deras kamp mot det fria internet. I DN den 21 juli 2009 skriver Johannes Åman i en ledarkrönika:
”Att tidningsbranschen är i kris erkänner de flesta journalister. Först skärpte internet konkurrensen om annonserna och pressade priserna. Sedan kom finanskrisen och den djupa konjunkturnedgången. I USA är tidningsdöden redan ett faktum. Över hela världen fruktas den.”
Att det fria internet inte är utan problem, och att en enkel googling inte alltid är gratis, utan rent av kan vara dödlig, framgår av Michael Connellys nya ”mästerligt underhållande deckare The Scarecrow”, som anmäls av Philip Teir i Hufvudstadsbladet:
”..en av de yngre reportrarna i boken (dödas) på grund av en googling. Genom att lämna en IP-adress efter sig på en webbsajt har reportern avslöjat sig själv /…/ Vad Connelly målar upp är ett samhälle där våra identiteter är fullständigt öppna för intrång på grund av bloggar, internetkonton, kreditkort och Facebook.”
Men ”inte bara mordoffren /…/ går en ond, bråd död till mötes. Det samma kan sägas om dagstidningarna – i det här fallet Los Angeles Times. Upplagan sjunker, gratissajter tar över och chefredaktören vill ersätta de hundra mest välbetalda reportrarna med en yngre generation journalistfrön som kan göra webb-tv, skriva notiser i rasande takt och twittra in sina nyheter i realtid, praktiskt taget utan lön /… / Connelly väver på ett mästerligt sätt ihop deckarintrigen med beskrivningen av en tidningsmiljö i stark förändring.”
- Läs hela recensionen i HBL här
- Se en intervju med Michael Connelly här
- Sök böcker av Connelly på Amazon:
- Dixikons artikelsök
Skriv in ditt sökord i fältet nedan för att söka vidare i hundratals utvalda svenska och utländska tidningars kultursidor efter mer att läsa om bok och författare: