Jean-Claude Pirottes författarbana innehåller en del mindre vanliga rutter. Han föddes och växte upp i Namur, i vallonska Belgien, debuterade 1963 med en diktsamling, studerade juridik, började jobba som advokat och gav ut ytterligare ett par diktböcker. 1975 väcktes åtal mot Pirotte för att han, som det påstods, försökt underlätta för en av sina klienter att fly från häktet. Flykten genomfördes aldrig men Pirotte dömdes – mot sitt nekande, som han aldrig reviderade – till 18 månaders fängelse, och förlorade givetvis också sin advokatlegitimation.
Inte nog härmed. Pirotte rymde från fängelset, till Frankrike, där han flera år levde inkognito, mer eller mindre kringflackande och uteliggande. 1981, när domen hävdes, återvände han till Belgien och gjorde kort därpå litterär comeback med romanen La pluie à Rethel (1982), hans första bok på tretton år. Efter det var det knappt någon hejd på produktionen – fram till sin död 2014 utgav Pirotte ett femtiotal titlar – prosa såväl som poesi – av gissningsvis rätt blandad karat.
Med åren blev Pirottes författarskap emellertid både respekterat och ärat. Exempelvis fick han 2002 prix Marguerite Duras, 2006 prix de Deux-Magot och 2012 Grand prix de poésie, som delas ut av Franska akademien och Goncourtjuryn. Pirottes poesi återfinns förresten i ett stort urval: Le promenoir magique et autres poèmes 1953-2003.
Postumt ger nu förlaget Stock ut en liten récit Pirotte skrev 2011, med den anonyma men i ljuset av författarens generösa utgivning småroliga titeln Le silence. Jag ska säga att det bortsett från dikterna är det första jag läser av författaren. Le silence är en nedtonad uppväxtskildring eller en följd av varsamt sammanflytande minnestablåer över en barndom och ungdom i en by i Bourgogne. Det handlar alltså inte om författarens förflutna – annat än möjligen som önskning eller tankeexperiment. Trakten var förvisso Pirotte både bekant och kär; han bodde sina sista år i detta på samma gång småskaliga och storslagna landskap inte långt från Dijon och i närheten av schweiziska gränsen, där floden Saôn rinner mellan asymmetriska byar och till synes oändliga serier av släntformationer där uråldriga vinstockar skruvar sig, och där Juramassivet ständigt hägrar i fonden som en tidlös iakttagare och gräns mot nästa värld. För Pirotte, som i andra sammanhang berättade att hans egen barndom i Belgien varit ett helvete och att han hatade sina föräldrar, blev detta landskap, dess tempo, aromer och människor en sorts paradis han aldrig upplevt som barn. Det lite idylliska draget som ibland skymtar i Le silence bör delvis förstås mot den bakgrunden.
Berättelsens pojke, som bor i ett stort stenhus på en vingård, tillsammans med sin mamma och pappa och sina morföräldrar, har det till synes ganska bra, men det finns redan från början en sorts sorgbordun som sedan aldrig förtonar, bara flyttas mellan olika register. Barndomen är i själva verket avklarad på några kapitel (föräldrarna skymtar knappt, talande nog) och det är snarare de på en gång oroligare och ovissare tonåren som får mest utrymme. Berättelsen börjar på 1950-talet och svävar framåt ungefär ett decennium.
Pirotte skriver en både mättad och klar prosa som emellanåt tätnar poetiskt och ibland kan bli en smula gravitetisk och sentimental. I vissa avsnitt får läsaren snarast associationer till någon gammal romare som på ålderns höst i ett slags melankolisk försoning söker artikulera livets bräcklighet och vidd. När det gäller själva spelplatsen och dess människor kan Pirotte istället vara onödigt knapp och uttrycka sig lite för allmänt.