Av FREDRIK ROSVALL
Christian Gailly är jazzsaxofonisten som blev författare och som däremellan både utbildat sig till värmetekniker och öppnat en mottagning för psykoanalys. Vändningar och intressen som återkommer i hans idag 14 romaner.
Född i Paris 1943 och uppväxt under tämligen enkla förhållanden, fick han som 16-åring en saxofon av sin far och började spela på nattklubbarna i Saint-Germain-de-Près. När framgångarna uteblev fick han sadla om och förmedlar nu istället jazzens explosiva och bångstyriga energi i berättelser där intrigerna löper på med ett minimum av fördröjningar.
Sakta men säkert har han vunnit popularitet och erkännanden, och blivit översatt till ett flertal språk. I fjol filmades två av hans böcker, L’incident (1996) och Un soir au club (2001) som också belönades med Prix du Livre Inter. Tidigare i år kom hans senaste, Lily et Braine.
I L’incident, den sjunde sedan debuten 1987, blir Marguerites väska stulen när hon shoppar i centrala Paris. Georges, den äldre städade familjefadern, hittar hennes plånbok på en parkeringsplats och blir så fascinerad av kvinnan på ID-kortet, att han går över alla gränser för att få träffa henne.
I ett desperat försök att bli uppmärksammad skär han sönder hennes däck. Men istället för att gå till polisen intresserar hon sig för honom.
Förutom den ologiska dragningskraften har de ett intresse för flygkonst gemensamt, en sammanhållande faktor i romanen. Alain Resnais filmatisering, som fått titeln Les herbes folles (med anspelning på det vilda gräs som trotsar storstadens asfalt och skjuter upp i sprickorna), vann juryns specialpris i Cannes förra året.
I Un soir au club överger Simon en intensiv tillvaro som jazzpianist för att bli värmetekniker och skötsam äkta man. Istället för att värma barer och klubbar med sin musik reglerar han nu temperaturen i helt andra lokaler.
På uppdrag i en industri- och badort följer han med en ingenjör från fabriken för att ta ett glas. Musiken där påminner honom om hans egen och när trion som spelat lämnar scenen tar han chansen själv. Debbie, som driver stället, gör honom sällskap och snart har han missat alla tåg.
Hustrun Suzanne, som tio år tidigare hjälpte honom från alkoholism och konstnärslivets tvivel, anar kanske det värsta. Hon störtar ner i bil för att hämta honom och det kan bara sluta på ett sätt. När boken blev film häromåret var det Jean Achache som regisserade.
Den förföriska musikens destruktiva inverkan på äktenskaplig lycka återkommer i Christian Gaillys senaste roman, Lily et Braine. Raskt och melodiskt presenteras vägen från skör idyll till oundviklig tragedi när Braine återvänder till sin hustru Lily och deras son efter en två och ett halvt år lång värvning som soldat i ett främmande land.
Den rastlöse och av kriget ärrade Braine går tillbaka till sitt gamla arbete som reparatör i den despotiske svärfaderns bilhandel. För länge sedan spelade han i ett jazzband och nu uppmuntras han av en kund och så småningom älskarinna, den fängslande Rose, att återuppta musiken. Hon köper rentav en nattklubb där han får spela med sina gamla bandmedlemmar.
Det finns alltså flera paralleller framför allt till Un soir au club och utan att avslöja allt för mycket om upplösningen så offras återigen den ordningsälskande hustrun för passionens och musikens utlevelser.
Jazzen har gett Christian Gailly en rak och okomplicerad stil och spänningen mellan kaos och symmetri är uppenbarligen hans främsta inspiration.
 
– Se en trailer till Un soir au club här: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H19u5Mukoqc[/youtube]