Tyska initiativ

En annan tids gracer


Av MARGARETA FLYGT

Tjocka mammisar ska inte hacka på att vackra modeller är magra”. Modeskaparen Karl Lagerfeldt har ofta slagit tillbaka mot dem som försöker införa ett friskare skönhetsideal på catwalken. Mannen som själv genomlidit en avmagringskur som fick pressen att spekulera om han blivit allvarligt sjuk.

Nu äntligen har förlagshuset Condé Nast börjat ta sitt ansvar. Väl medvetna om sin möjlighet att påverka synen på vad som är vackert, inför det en ny policy för världens 19 lika utgåvor av modemagasinet Vogue. Reglerna lyder: inga modeller under 16 år, bilderna ska återge ett friskt kroppsideal och kläderna ska inte bara passa storlek 32. Modeller som antas ha ätstörningar ska inte anlitas längre.

Fast vem blir kvar då? Jag vågar påstå att de flesta kvinnor jag känner har eller har haft ett stört förhållande till mat och sin kropp.

För några år sedan införde den tyska damtidningen Brigitte samma sak – och istället för fotomodeller använder tidningen vanliga yrkesarbetande kvinnor i olika åldrar och storlek. Det ser lite mindre glamoröst ut – absolut inte mindre intressant eller vackert, tvärtom. 


Förändringen kom när Tysklands mest sålda modetidning insåg att dess läsare i snitt är 48 år och väger 13 kilo mer än de avbildade tonåringarna, sedan gjorde de sjunkande försäljningssiffrorna sitt till. I och med omvandlingen 2010 har trenden vänt – varje nummer har nu närmare tre miljoner läsare.

Hur det kommer att gå för Vogue återstår ännu att se. Ansträngningar i denna riktning har gjorts förr – utan att det märkts nämnvärt. Förhoppningsvis är Karl Lagerfeldts självspäkande ideal på väg ut – ja rent av otrendigt.

Kommentera: