I München firas just nu den årliga Oktoberfesten. Ölets fest framför andra. I stora tält skänks det årligen ut 6,5 miljoner liter öl till nästan lika många besökare. Vissa dricker mer, andra mindre. De som dricker mindre börjar bli allt fler.
De senaste åren har alkoholfri öl vunnit enorma marknadsandelar, hela elva procent till 263 miljoner liter. Den alkoholhaltiga ölkonsumtionen har sjunkit med tre procent, till tio tusen miljoner liter. Weihenstephans alkoholfria öl utgör redan en fjärdedel av hela deras produktion.
Bryggerierna anstränger sig att få folk som kör bil eller vill vara lite nyttigare och tänker på figuren att fortsätta dricka deras produkter. En alldeles ny konsumentgrupp är ”schwangere Männer”, gravida män. Ja, de kallas så. Det är män som i solidaritet med sin gravida partner inte heller dricker alkohol under nio månader.
Med andra ord – ölfesten kan bestå, även om vi ändrar våra levnadsvanor.