Josef Frank i San Francisco

"Rox and fix"

Av IVO HOLMQVIST

Nästan det första man ser i utrikeshallen på San Franciscos flygplats är ett par stort uppslagna affischer för den pågående Josef Frank-utställningen som Svenskt Tenn står bakom. Man får inte fotografera den, men det förbudet står så undanskymt och finstilt att man knappt märker det. En glad besökare från något asiatiskt land låter sig plåtas mot bakgrund av hans vackra textiltryck med tulpaner. Så sprids kunskapen om hans blommande tygtryck också till Japan eller Kina – i gengäld visas hans mönster ”Rox and Fix” vars dekorativa anhopning av klippor och fikonträd inspirerats just därifrån.

Josef Frank, född i Wien 1885, startade som fyrtioåring inredningsfirman Haus und Garten, och deltog samma år på världsutställningen i Paris. Han var tidigt välbekant med Sverige, alltsedan han gift sig med sin svenska Anna. Redan 1932, sex år före Anschluss när Österrike (som Hitler föredrog att kalla Ostmark) införlivades med Tredje Riket, flyttade de för gott till Stockholm och bosatte sig modernt på Gärdet. Hans möte mot slutet av tjugotalet med Estrid Ericson på Svensk Tenn vid Strandvägen kom att prägla svensk formgivning för gott, inte minst den på IKEA, och i förlängningen också den internationella.

1941, mitt under kriget, drog de vidare västerut för en sex år lång sejour i New York där han var professor i arkitektur på New School of Social Research, men han åstadkom mycket mer än bara sin akademiska undervisning. I en liten lägenhet på sjuttiofjärde gatan kom många mönster till, bland annat gjorde han om en karta över Manhattan till ett dekorativt mönster (den finns att köpa som kudde på Svenskt Tenn för det facila priset av tusen kronor). I Amerika samlade han på sig små behändiga fickböcker om den inhemska floran och faunan som finns att beskåda i montrarna på flygplatsen (och längre bort i avgångshallen finns lämpligt nog en mängd montrar om amerikansk fågeljakt, med illusoriska vettar).

Fickböckerna (och förstås William Morris) inspirerade honom till många färgglada mönster med exotiska titlar: Butterfly, Brazil, Hawaii, La Plata, Dixieland, Himalaya osv. Hans flit som arkitekt, möbelarkitekt och mönstertecknare under ett långt och verksamt liv var förbluffande. Till allt annat hann han med att rita en möbel i veckan under fyrtio års tid! På utställningen sägs inget om hans verksamhet som arkitekt, och man får alltså klara sig utan bilder på hans fem sparsmakat funktionalistiska villor i Falsterbo som fortfarande finns kvar, i gott skick. Men urvalet stolar, lampor, byråer och silverljusstakar är både vackert och representativt

En av villorna i Falsterbo

Det eleganta ”Nationalmuseiskåpet” från slutet av trettiotalet med nitton oregelbundet placerade lådor i flammande lönn ställs ut, och på ett utkast för en annan möbel finns antecknat vem som gjort beställningen: ”Fru Alva Myrdal, Génève”. Det är inte första gången som man visar Josef Franks alster här i norra Kalifornien. 1939, samma år som den stora världsutställningen ”Dawn of Tomorrow” i New York (som jag skrivit om tidigare på den här sidan) hade man en motsvarande lika stor expo på den andra kusten av kontinenten, ”Golden Gate World Fair” i San Francisco, där man kunde bekanta sig med ”Swedish Modern” och Swedish Grace”.

Av texten på en skärm framgår att Josef Frank dessutom skrev både romaner och pjäser, fast inget av det kommit i tryck. Jag vet inte om dessa manuskript är värda att ges ut, men tipsar gärna den välorienterade lundaförläggaren Jonas Ellerström om saken – han har tidigare gett ut Josef Franks ”Arkitektur som symbol”. Och när man i väntan på flyg till Asien eller Antipodien väl är klar med de frankska montrarna kan man gå vidare till den välsorterade butiken bredvid, en filial till San Franciscos Museum of Modern Art, och köpa en nygjord Ericofon, också det en svensk designklassiker fast inte av just Josef Frank.

Kommentera: