Det här är bilden av Berlusconipartiet Pdl just nu. Partisekreteraren Angelino Alfano slår ut med armarna och utbrister:”Det här är inte någon fotbollscup. Ni skall inte tro att ni kan hänga Silvio Berlusconis skalp på väggen”. Just nu pågår ännu en session i la Giunta, senatens valbarhetsutskott – eller vad man skall kalla det. Åtta representanter tillhör högern och kämpar med näbbar och klor för att dra ut på tiden så långt det går, för att förlänga tiden innan den slutliga domen faller över deras partiledare. Fjorton tillhör vänstersidan och försöker undvika att falla i motpartens fällor och istället få frågan avgjord så snart det är möjligt. Det gäller att inte ge Berlusconisidan tunga argument när de anklagar vänstersidan för att inte vara demokratiska, att vara sällsynt arrogant, att vilja fungera som en stalinismens exekutionspatrull.
Jodå, det argumentet har också förts fram. Pd-folket försöker att inte överreagera. För egentligen är ju saken så enkel. Här finns en dömd person med ett straff på fyra års fängelse (av vilka 3 skrivits av efter en allmän amnestilag). Enligt Severinolagen från 2012, som Pdl röstade entusiastiskt för, kan inte en person som dömts till mer än 2 år, inneha en plats i parlamentet, i en regionalförsamling eller ute i kommunerna. Och under tiden diskussionen varit som mest intensiv om Severinolagen är författningsenlig eller inte, om den kan verka retroaktivt eller inte, så har regeringschefen Enrico Letta vid 15 olika tillfällen skrivit på dekret enligt denna lag som sparkat 37 valda medlemmar från olika församlingar. I deras fall har ingen ylat om att kräva att lagen skickas till författningsdomstolen, ingen har vänt sig till Europadomstolen eller till Eu-domstolen i Luxemburg. Men när det gäller Berlusconi gäller andra regler.
Till slut kom en tillfällig lösning idag. Ett enat utskott röstade för att den avslutande diskussionen och omröstningen skall äga rum på onsdag kväll. Det betyder att måndagen och tisdagen används till återstående inlägg. Om det här fungerar blir resultatet av omröstningen att Berlusconis politiska karriär avslutas på onsdag kväll. Om inte… Om inte B. gör allvar av ett av de många hot han uttalat dessa dagar. Att själv avgå och göra det med ett tal till nationen där han också lanserar den nya versionen av Forza Italia. Hur det går får vi veta de närmaste dagarna.
Under tiden skall vi ägna oss åt ett av de största ingenjörstekniska projekt som världen någonsin skådat, hävdar rader av experter. Det förolyckade passagerarfartyget Costa Concordia ligger på sidan lutande sig mot Isola del Giglio, några mil norr om Roms verkliga hamnstad Civitavecchia. Ett snorkelparadis och samtidigt ett naturreservat där kaptenen Francesco Schettino ville bravera med den olycksaliga manövern. Bortser man från allt elände med Schettino har bärgarna haft en väldig utmaning framför sig. Skrovet väger 114.000 ton och är nästan 300 meter långt – aldrig någonsin tidigare har man försökt bärga ett så stort fartyg.
Ett år av förberedelser har det fordrat, med 500 man som arbetat i skift dygnet runt och 100 dykare som hållit miljöskadorna under observation. En väldig apparat har installerats som bl a består av fem väldiga kasuner som fästs vid fartygsskrovet och som skall hjälpa till att få det flytande. Nu är det bestämt att måndagen är den stora dagen. Då skall Costa Concordia långsamt börja rotera. Går allt efter beräkningarna ligger hon efter 12-13 timmar upprätt på en bädd som konstruerats längs klipporna. Hur det här skall gå till kan man se på en rörlig grafik om man klickar här.
Operationen inleds redan kl 6 på morgonen – om vädret är tjänligt. Om inte blir det en avstämning dag för dag kl 14 där man bestämmer om påföljande morgon är lämplig för operationen. Någon gång fram i vår skall sedan alla förberedelser vara färdiga för att bogsera Costa Concordia till en hamn där hon skall huggas upp. Det är troligt att det blir Piombino som ligger närmast till. Där är dock anläggningarna för små och måste byggas ut. Ett annat alternativ är Palermo men många anser att det är för långt dit. Bogseringen kräver absolut lugnt väder och går med en fart av högst 1,5 knop. Kostnaden för hela operationen ligger på 700 miljoner dollar och utförs av ett konsortium där italienska specialisten Micoperi ingår tillsammans med Titan Salvations från USA.