Händer. En essä om konst 5.
Stillsam uppståndelse. Akseli Gallen-Kallela

Mikael van Reis avslutar sin essä om händer i konsten genom seklerna med Akseli Gallen-Kallelas Pojke och kråka från 1884 och undrar vem som ser vem och vem  som ser vad och om det kan vara en allegori om det växande…


Händer. En essä om konst 4. 
Den mördade Marat av Jacques-Louis David

Mikael van Reis fortsätter sin essä om händer i konsten genom seklerna med den berömda 1700-talsmålningen Marat assassiné av Jacques-Louis David, som skildrar  den franske tidningsmannen och revolutionspolitikern Jean Paul Marat död i sitt badkar den 13 juli 1793, efter att han blivit knivhuggen av girondisten Charlotte Corday. Handen, som undertecknat…


HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST (3)
Blick och beröring hos Rembrandt

I det tredje avsnittet av Mikael van Reis essä om händer i konsten genom seklerna, har han nått sextonhundratalet och Rembrandt van Rijn, vars porträttkonst innefattar också händernas närvaro, ofta förstorade, ofta i beröring, som om målarens egen hand visade…


HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST (2)
Hans Holbeins Ambassadörerna

På en utställning ser vi tavlor som vi betraktar och bedömer. Tar vi ett steg tillbaka kan vi ibland upptäcka att vi inte betraktar målningen utan att målningen betraktar oss – tvärs genom det framtida tidsrummet. I det andra avsnittet…


Händer. En essä om konst 1.
Bebådelsen av van Eyck

På en utställning ser vi tavlor som vi betraktar och bedömer. Tar vi ett steg tillbaka kan vi ibland upptäcka att vi inte betraktar målningen utan att målningen betraktar oss – tvärs genom det framtida tidsrummet. Den betydande konsten tycks…


Ingeborg Bachmann & Paul Celan – Herzzeit. Der Briefwechsel

Av MIKAEL VAN REIS Paul Celan flydde från Rumänien och stannade ett halvår i Wien innan han for vidare till Paris där han skulle slå sig ner. I Wien träffade han den tjugoettåriga Ingeborg Bachmann…