Del Castillos biografi är en högst mångsidig biografi som skickligt fångar såväl tiden som konstnären och hans verk anser Lena Kåreland. Den är informationstät, rik på detaljer, bitvis anekdotisk och innehåller intressanta upplysningar om konstnärernas villkor under konstnärens tid. Citat ur brev ger liv och närhet åt framställningen och det finns referenser till andra forskare som skrivit om Goya och flera belysande exempel på olika tolkningar av hans konst.
 
Francisco Goya, en av Spaniens främsta konstnärer och grafiker, kom att bli en viktig föregångare till 1900-talets olika avantgardistiska konstriktningar. I början av sitt konstnärskap var han influerad av rokokon och neoklassicismen men utvecklade snart en egen expressiv stil som i vissa avseenden förebådar såväl expressionismen som surrealismen. Hans egna förebilder var dock inga andra än Vélasquez, Rembrandt och Naturen, framhöll han vid flera tillfällen.
Det glada och ljusa i Goyas tidiga målningar, charmerande och pittoreska studier av folkliv, dans och lek, övergick mot senare delen av hans liv till djupt pessimistiska och visionära bilder av mänskliga dårskaper, ofta med en kritisk och satirisk udd mot det samtida Spanien. I den berömda serien etsningar ”Los Desastres de la Guerra” som tillkom under det spanska befrielsekriget 1808 – 1814, skildrar Goya såsom i ett slags modernt reportage krigets grymhet och fasor. Bland annat kan man i barbariska scener beskåda hur människorna i Madrid drabbades av hungersnöd under fransmännens belägring av staden. Goya ger i dessa etsningar uttryck för en stark antimilitarism.