HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST (3)
Blick och beröring hos Rembrandt

I det tredje avsnittet av Mikael van Reis essä om händer i konsten genom seklerna, har han nått sextonhundratalet och Rembrandt van Rijn, vars porträttkonst innefattar också händernas närvaro, ofta förstorade, ofta i beröring, som om målarens egen hand visade…


HÄNDER. EN ESSÄ OM KONST (2)
Hans Holbeins Ambassadörerna

På en utställning ser vi tavlor som vi betraktar och bedömer. Tar vi ett steg tillbaka kan vi ibland upptäcka att vi inte betraktar målningen utan att målningen betraktar oss – tvärs genom det framtida tidsrummet. I det andra avsnittet…


Händer. En essä om konst 1.
Bebådelsen av van Eyck

På en utställning ser vi tavlor som vi betraktar och bedömer. Tar vi ett steg tillbaka kan vi ibland upptäcka att vi inte betraktar målningen utan att målningen betraktar oss – tvärs genom det framtida tidsrummet. Den betydande konsten tycks…


Om konstnären Goya
Michel del Castillo – Goya. L’Énergie du néant

Del Castillos biografi är en högst mångsidig biografi som skickligt fångar såväl tiden som konstnären och hans verk anser Lena Kåreland. Den är informationstät, rik på detaljer, bitvis anekdotisk och innehåller intressanta upplysningar om konstnärernas villkor under konstnärens tid. Citat…


Plats för humor?
Om en målning av Caravaggio

På Piazza del Popolo i Rom, just till höger om porten till Via Flaminia, genom vilken drottning Kristina en gång tågade in i Rom, ligger kyrkan Santa Maria del Popolo. Här låg en gång i tiden en av startpunkterna för…


Op-konst på Louisiana

The Responsive Eye kallades en tidig utställning av op-konst i New York 1965. När Louisiana nu drygt femtio år senare ställer ut fler sådana verk, många av dem ur de egna samlingarna, sker det under en rubrik som samtidigt är…


YSL – La collection du scandale 1971

I januari 1971 var det dags igen för de stora modehusen i Paris att visa sina vårkollektioner. Intresset var som vanligt stort, även internationellt. Sist ut var den man som nog betraktades som haute couturens om inte enfant terrible så…


Roms underjord på Petit Palais i Paris

Den 24 februari öppnade utställningen ”Les bas-fonds du baroque – la Rome du vice et de la misère” (”Barockens underjord – syndens och misärens Rom”) på Petit Palais i Paris. Det handlar om Rom under 1600-talets första årtionden, det Rom…


Paula Modersohn-Becker
Utställning på Louisiana

År 1937 öppnades dörrarna för första gången till Haus der Deutschen Kunst i München. Öppningsutställningen hette ”Entartete Kunst” och visade den konst som nazisterna ansåg ”sjuk”. Det var meningen att verken skulle vara avskräckande och föra folk till nazisternas konstideal,…