I Svante Bäckströms gripande debutroman Så höjer sig landet (Atlas, 2020) får den döende modern säga till sin son Anders, en bortom pliktförgätenhetens gräns naturdyrkande hemmansägare i Norrlands tidiga 1800-tal, att även hans far ju varit svag för naturens skönhet,…
- Essäer
Nyanser av värdighet
Ulf Eriksson resonerar i denna essä, apropå den spanska essäboken Dignidad av Javier Gomá Lanzón och en omläsning av Cicero, om och hur värdighetsbegreppet ännu kan vägleda oss i en diskussion kring samhällsmedborgares incitament, drivkrafter och motivationshorisonter. Hos den romerske…
NAKENHETENS VÄVNAD
En essä om sanningens dubbla väsen
Den orientaliska saga de flesta känner från H.C Andersens version ”Kejsarens nya kläder” finns i flera olika litterära varianter. Alla handlar de om opportunismens lockelse och självkritikens fordringar. Ulf Eriksson reflekterar här i en text, som han framförde under Stockholmspalavern,…
FRIHETENS SKRIVKONST
Om Sergio Pitol
Ulf Eriksson tar i denna längre essä upp den nyligen avlidne, mexikanske författaren Sergio Pitol och sätter hans experimentella skrivande i ett större sammanhang, litterärt och för samhället i stort. När Mexiko den 1 juli 2018 gick till val…
Mot katastrofen
Katastrof betyder omstörtning. Någonting demoleras eller välts överända. Tilliten skingras i skräck och panik. Varje katastroffilm försöker massivt synliggöra detta. När vi lämnar biografen och vår uppjagade fascination lägger sig, återstår likväl en tomhet, ett vagt missnöje. Det är som…
Om erfarenheten av litterär sanning (III)
Ett exempel på litteratur vars art av sanning växer ur skrivandet och läsandet som pågående erfarenhet av en estetisk form kan man finna i den argentinska kritikern Sylvia Molloys klassiska studie Las letras de Borges (Borges skriftkonst). Hon säger på…
Om erfarenheten av litterär sanning (II)
Utifrån sin antika position någonstans mellan sanning och myt utvecklade litteraturen sin egen sanning som en fluktuation eller ett oscillerande mellan å ena sidan i förväg etablerade fakta och sakförhållanden, och å den andra sådana visioner och abstrakta begrepp som…
Om erfarenheten av litterär sanning (I)
En av mina mest fascinerande läsupplevelser på sistone är argentinaren Javier Argüellos roman A propósito de Majorana, vars grundscenario vilar på ett elegant växelbruk mellan odyssé och bordssamtal. En journalist skickas iväg från Barcelona till Neapel för att skriva något…
Poesins dubbla blick
Av ULF ERIKSSON Vi lever inne i en galax av bilder, ibland kallad ikonosfären. Ständigt genomströmmas vårt medvetande av bilder ur denna ikonosfär som vi alltså både bor i…
Visión desde el fondo del mar
Rafael Argullol och jagets virvelström
Av ULF ERIKSSON Efter en tids bekantskap med den mångkunnige författaren och filosofen Rafael Argullols nya jätteverk Visión desde el fondo del mar (”Syn från havsbottnen”, Acantilado, 2010) känns…
Orejudo och ansvaret för det verkliga
Antonio Orejudo – Un momento de descanso
Av ULF ERIKSSON Den 48-årige, i Madrid födde Antonio Orejudos författarskap är en utmärkt ingång till flera av berättarkonstens centrala frågeställningar. Han debuterade med Fabulosas…
Röster om prosans möjligheter
Av ULF ERIKSSON Den 23 februari 1981 sköts det skarpt i Spaniens överfulla parlament. En grupp militärer försökte genomföra en kupp mot den nya demokratin. Tre män vägrade lyda ordern…
En läsupplevelse!
Ricardo Piglias Respiración artificial
Det finns en berömd essä av argentinaren Ricardo Piglia, ”Tesis sobre el cuento” (Teser om novellen) där han skisserar den moderna novellkonstens historia utifrån ett tankeexperiment om hur några författare (Tjechov, Kafka, Hemingway, Borges) skulle ha hanterat den enkla fabeln…