Hur ge form åt det ofattbara? Kenneth Hermele fortsätter reflektera kring minnesmärken, hur de på olika sätt och i olika tider beskriver och gestaltar både de minnen de vill förmedla och sin egen tid och skriver här om de stort anlagda monumenten efter Första världskrigets meningslösa massdödande på Västfronten men också om enklare minnesmärken, många eller kanske de flesta över okända döda.
 
Known unto God – tre ord som Rudyard Kipling, med hjälp av Nya testamentet, fått inhuggna på hundratusentals gravstenar efter Första världskrigets fallna allierade soldater. Det är gravar för okända män som försvann i Västfrontens många blodiga slag. Ibland berättar gravstenen om vilken enhet den döde tillhörde, ibland hans grad, aldrig hans namn. Men istället alltså några få ord, Gud vet.
Förlusten av liv var enorm, allt som allt dog 11 miljoner soldater. Slaget vid Somme var ett av de värsta, den första dagens stormningar kostade 57 000 soldater livet på ömse sidor linjen; efter några månader av omväxlande offensiver och reträtter längs fronten, allt utan avgörande inverkan på krigslyckan, var antalet döda och skadade uppe i närmare en miljon.
Efter kriget tog The Commonwealth War Graves Commission sig an uppgiften att hedra minnet över de försvunna soldater som offrat sina liv i det som märkligt nog fortfarande kallas The Great War. Men hur göra när det inte ens finns en söndersprängd kropp kvar att ta hand om, ingenting, bara ett namn på en försvunnen soldat?
Efter några år var den brittiska gravkommissionen redo att skapa bestående minnesmärken mitt i det öde och förödda land där fronten gått fram. Så sattes mark av för gravplatser längs båda sidor av fronten där de återfunna döda bereddes en sista viloplats. Samtidigt överlade kommissionen hur de allierade skulle minnas sina missing dead.
1927 invigdes så två stora minnesmärken till dessa ”frånvarande döda”, båda på den belgiska sidan gränsen. Vi närmar oss dem söderifrån, först Ypres, där den gamla stadsporten i den då sönderskjutna staden ersattes av ett minnesmärke utformat som ett grekiskt tempel i två våningar. På gatunivån leds trafiken genom valv in till, eller ut från, stadens centrum. Jag tänker mig att genomföringen är en paradgata och ser framför mig hur en marscherande här på väg ut i strid tar denna väg för att hedra sina fallna föregångare. När vi höjer blicken ser vi att väggarna är täckta med namn på försvunna soldater ända upp till det välvda taket. Kanske vi också kommer få våra namn inhuggna här under de allvarliga valven, tror jag soldaterna skulle tänkt, den strama inramningen uppmanar till nya offer.