Natten mellan den 24 och 25 maj 1856 sliter en grupp religiösa aktivister, beväpnade med svärd och revolvrar, ut en man och hans två vuxna söner ur deras hem i Kansas i den amerikanska mellanvästern. De förs bort till vildmarken där de hackas ihjäl. Ledaren för det beväpnade sällskapet försäkrar sig om att en av männen är död genom att trycka sin revolver mot hans panna och avlossa ett skott. Senare på natten dödar gruppen, som leds av den kristne puritanen och slaverimotståndaren John Brown, ytterligare två män som precis som deras första tre offer är knutna till Law & Order Party, vilket trappat upp kampen för slaveriets fortbestånd.
Tre år efter massakern arresteras Brown efter att han lett ett försök att plundra ett vapenförråd. I väntan på sin dödsdom riktar Brown bibelorden att man ska tänka ”på dem som sitter i fängelse, som om ni var fångar med dem” (Heb 13:3) mot domstolen för att rättfärdiggöra sina handlingar. Brown yttrar också det han senare upprepar som sina sista ord innan han hängs: ”bara blod kan rena Amerika från sin skuld över slaveriet”.
Två böcker från 2014, filosofen Patxi Lanceros Orden sagrado, santa violencia – teo-tecnologías del poder och teologen Ted A. Smiths Weird John Brown – Divine Violence and the Limits of Ethics, behandlar bägge frågan om det religiöst motiverade våldets historia i västvärlden. Smith för en diskussion om puritanen Browns eftermäle i ett USA som fortfarande brottas med slaveriets konsekvenser, medan Lanceros samlar ett antal essäer med kritiska perspektiv på förhållandet mellan religion och politik under moderniteten.
Av speciellt intresse är Lanceros essä ”La comunión de los santos – Una invitación al fanatismo”, (”Helgonens gemenskap – en inbjudan till fanatism”). Här diskuteras Oliver Cromwell och de puritanska strömningarna i inbördeskrigets England vilka Brown och hans krets identifierade sig med. Strömningar som i sin reformiver och vilja att återvända till vad de uppfattade som den sanna kristendomen på sätt och vis kan ses som ett slags kristendomens salafister, som den bokstavstroende grenen inom sunni-islam brukar kallas efter det arabiska ordet salaf, förfader.
Smiths och Lanceros böcker är provocerande då de ställer kritiska frågor om varför politiskt och speciellt religiöst motiverat våld i vår tid tycks farligare än våld som rättfärdigas med andra motiv. Deras frågor kan kanske tyckas både okänsliga och osmakliga i ett samhälle där det religiösa våldet gör sig alltmer påmint, inte minst nu efter de fruktansvärda dåden i Paris i januari och november. Men att Lanceros vänder tillbaka till Cromwell och puritanerna och Smith till Brown och det militanta motståndet mot slaveriet är självfallet inte för att rättfärdiggöra eller relativisera religiöst våld – utan för att påminna om att även religionens destruktiva sidor har varit med och format delar av vår värld. Browns aktioner mot slaveriet är handlingar som med rätta blivit omdiskuterade och ifrågasatta på grund av sin brutalitet – men få skulle nog ta avstånd från grundfrågan att slaveri är fel. Författarna stannar dock inte vid detta, utan är framför allt intresserade av hur vår sekulära eller postsekulära värld riskerar att lockas av det som alltid tycks ha varit religionens mörka sida: fanatismen, skenheligheten och närheten till våldet.
I takt med att svenska och europeiska medborgare ansluter sig till militanta jihadistgrupper likt Islamiska staten/Daesh är det inte uppseendeväckande att det finns en utbredd oro för den religiösa fanatismens återkomst i västerlandet. Ett tydligt exempel på hur denna växande rädsla även tidigare fått ett avtryck inom akademin och den offentliga debatten är statsvetaren Mark Lillas bok The Stillborn God som Smith också tar upp i sin diskussion av Browns eftermäle och som Lanceros essäsamling kan ses som ett svar på. Utifrån en antropologisk läsning av Thomas Hobbes Leviathan, som skrevs under det engelska inbördeskriget 1642–1651, menar Lilla att religion växer fram som ett svar på de faror som människan är utsatt för. Men när väl människor börjat tro på en gud, uppstår också en rädsla för det gudomliga, något som riskerar att ställa människor mot varandra. För samtidigt som religionen skänker den troende tröst och på ett plan ger stabilitet till samhället, medför möjligheten att tolka den på olika sätt en växande fara, menar Lilla. Religionen upprättar gränser och skapar behov av ett ”vi och dem”-tänkande där människor som stämplas som avfällingar, fiender eller hedningar förföljs in i döden med hänvisning till att man strider för den rätta tron.