Av MARTIN LAGERHOLM
En nostalgisk men osentimental fläkt från förr och ett stilsäkert tidsdokument från en värld och en kultur som inte längre finns. Så skulle man kunna sammanfatta den tyska manusförfattaren och essäisten Gisela von Wysockis senaste prosabok, den självbiografiskt genomsyrade berättelsen Wir machen Musik.
I ett slags lyriska anekdoter med stark närvarokänsla i tids- och miljöskildringarna från efterkrigstidens Mark Brandenburg och Berlin berättar hon här hur det var att växa upp som dotter till en av Tysklands legendariska pionjärer i tillverkningen av grammofonskivor och till den man som arrangerade inspelningar med Berlins varietéorkestrar i den mytomspunna ODEON-studion under mellankrigstiden.
Denne fadersfigur uppfattas i bokens många kapitel av dottern Gisela som ett slags musikens trollkarl, och den lilla flickan blir helt besatt av att försöka utröna de hemligheter och den underliggande passion för livet som döljer sig bakom de sånger och den orkestermusik som manifesterar sig i den magiskt snurrande svarta plattan på skivtallriken.
En hänförande och poetisk minnesbok om musikens och teknikens mysterium.
 
– Zarah Leander på – Odeon…