wrong och Lapidarium 
Nya böcker av Rainald Goetz

Den tyske författaren Rainald Goetz har alltid fascinerat, men varit långt ifrån omtyckt av kritikerna. Hans böcker har kallats ”upphöjd banalitet” och ”papperincest”. Kanske var det först med Georg-Büchner-priset 2015 som det riktiga erkännandet kom. Och det var rättvist, menar…


Einkvan och Kvitleik 
Ny pjäs och ny roman av Jon Fosse

I sina två nya verk – teaterpjäsen Einkvan, som i höst spelas på Det Nye Teatret i Oslo och romanen Kvitleik – försöker Fosse som alltid fånga och ringa in det otäcka, svåra och oförlöst gåtfulla i vår belägenhet. Maria Edström…


Szczepan Twardoch 
Uppskattad polsk författare

Szczepan Twardoch hör till Polens mest uppskattade skönlitterära författare och är flerfaldigt belönad för sina litterära verk. Samtidigt är han kontroversiell både som författare och person. I ett nationalistiskt land har han helt frankt deklarerat att han inte är polack…


Någon annanstans…
Om Michel Azamas Ailleurs, la vraie vie

Jeana Jarlsbo om den franske samtidsdramatikern Michel Azamas samhällskritiska pjäser Ailleurs, la vraie vie, Un ange à ma porte och Médée black som på olika sätt tar upp flyktingkrisen, den mediala vinklingen och de papperslösas situation och drömmarna om det riktiga…


Migraaaanter 
Om en pjäs av Matéi Visniec

Matéi Visniec har gjort sig ett namn i Frankrike och utanför dess gränser tack vare en lång rad pjäser skrivna på franska och uppförda på teaterscener runtom i världen.  Jeana Jarlsbo skriver här om hans ”Migraaaants”, ett teaterstycke med absurda,…


Händer. En essä om konst 4. 
Den mördade Marat av Jacques-Louis David

Mikael van Reis fortsätter sin essä om händer i konsten genom seklerna med den berömda 1700-talsmålningen Marat assassiné av Jacques-Louis David, som skildrar  den franske tidningsmannen och revolutionspolitikern Jean Paul Marat död i sitt badkar den 13 juli 1793, efter att han blivit knivhuggen av girondisten Charlotte Corday. Handen, som undertecknat…


Une femme puissante. L’œuvre de Marie NDiaye

Underligt nog bebor främlingen oss; han är vår identitets skuggsida, den del av vår boning som ödelägger resten, tiden i vilken sämja och sympati går under. Genom att erkänna honom inom oss besparas vi avskyn inför honom. Främlingen är faktiskt…


Ribbentrops armbandsur

Av IVO HOLMQVIST ”Ribbentrop´s Watch”, en ny pjäs av Laurence Marks, har just haft premiär på Oxford Playhouse och kommer sedan upp på ytterligare tre teatrar, ser jag av en…


Dea Loher, Volker Lösch och tysk teater

Av MARGARETA FLYGT Politisk samhällsdebatt har blivit ett kännetecken för tysk teater. Kritiken i pjäserna är ofta svidande – och det finns ett publikt intresse för att den ska gestaltas konstnärligt. Den politiska teaterns status i det offentliga samtalet är…


Om Bundanoons bannlysta buteljer och Ibsens envetne Folkefiende

Av IVO HOLMQVIST Under femtiotalets heta sommardagar i mina morföräldrars syrénberså dracks det hyllesaft, dvs. fläder, antingen den ljusa gjord på blommorna, eller den mörkröda på bären. Men ibland också Pommac på en flaska med vacker etikett: en fylld fruktskål,…