Om bland annat den manliga blicken i filmer där kvinnor förblir passiva objekt, men också om filmer som Stromboli med Ingrid Bergman, Sommaren med Monika med Harriet Andersson och inte minst Jane Campions Pianot där kvinnor fått vara människor, individer,…
Över alla bräddar
Om danska Lea Marie Løppenthin
Merete Mazzarella presenterar den danska poeten och romanförfattaren Lea Marie Løppenthin och hennes senaste roman Livet går over sine bredder, som med en antik myt som grund är en sci fi-betonad berättelse om ett dödsrike, Cyklus, där också livet kan återvinnas. …
Danska noveller och ett manifest
Kristin Vego och Glenn Bech
Merete Mazzarella fortsätter sina presentationer av nordiska författare, denna gång av två danska författare, Kristin Vego och hennes novellsamling Se en sista gång på allt vackert och Glenn Bech, vars bok Jag erkänner inte längre er auktoritet, han själv kallar ett…
En Knausgård i ett dockskåp?
Om finlandssvenske Peter Sandström
I sin tredje text om finlandssvenska författare presenterar Merete Mazzarella här Peter Sandström, en av ”våra säkraste och mest njutbara stilister”, som genom åren huvudsakligen skrivit en egensinnig autofiktion där ett självbiografiskt förlopp mödolöst kan övergå i skröna. Finlandssvenska…
Lyser och lågar
Om finlandssvenska Ulla-Lena Lundberg
I en andra artikel om finlandssvensk litteratur presenterar Merete Mazzarella här Ulla-Lena Lundberg och hennes båda romaner Is och Lyser och lågar och pekar samtidigt på hur olika bedömningen av finlandssvenska författare kan vara i Finland och Sverige. Trots hennes ställning…
Vad är narrativ medicin?
Av MERETE MAZZARELLA Om detta hade Ola Sigurdson häromveckan en utomordentligt läsvärd essä som inspirerar till kompletteringar. För det första kan det vara värt att påpeka att det…
Könlitteratur?
Av MERETE MAZZARELLA Jag ska hålla ett föredrag om äldreomsorg, jag står i garderoben framför dörren till toaletten och drar av mig vinterstövlarna när en kommunalpamp kommer fram och hälsar välkommen. ”Min fru…