Fiskarens dröm 
Hyllad roman om koloniala minnen och exilens övergivna rum

I en familjefresk som spänner över tre generationer berättar Hemley Boum i sin hyllade roman Le Rêve du pêcheur om exil och om sökandet efter identitet i det postkoloniala Kamerun och dagens Frankrike, om trauman och svek och om hur…


Härkomst 
Saša Stanišić Herkunft

Den idag välkände tyske författaren Saša Stanišić, som kom med sina föräldrar till Tyskland 1992 i samband med de då pågående balkankrigen, ställer i sin senaste bok Herkunft, på en gång en roman, självbiografi och essä om minne och ursprung, angelägna…


Främlingspass
Om minnet och glömskan efter Förintelsen

I en längre essä i flera delar och med utgångspunkt i Främlingspasset som föremål och bild för flykt, förvandling och tillhörighet, närmar sig Karin Brygger historien om Estera Nachmanowicz och hennes väg från Förintelsen till Sverige och till svensk medborgare…


Berlusconi, Fini och Lega Nord i Adro

Av ÅKE MALM En historisk sekvens, en bild att lägga på minnet: Gianfranco Fini, medgrundare av Popolo della Libertà, står nedanför talartribunen, hötter med fingret och vrålar något mot partiets grundare och allsmäktige ledare, Silvio Berlusconi. Berlusconi vrålar i mikrofonerna…


Clandestini, lager, slavar – en italiensk kollaps

Av ÅKE MALM Dags för en riktig blogga igen. Så mycket har hänt att det kommer att bli svårt att sammanfatta. Jag väljer att ta upp senaste numret av l’Espresso, som har tre…


”Ett dygn utan invandrare”

Av MARGARETA ZETTERSTRÖM När främlingsfientlighet, rasism och islamofobi frodas lite varstans i Europa skulle man i förstone kunna tro att det franska initiativet ”ett dygn utan invandrare” är ett utslag av just detta.…


Bente Dalsbæk – Med underkop

Av CECILIA JÖNGARD Bente Dalsbæk är jurist med ett förflutet som talskrivare åt talmannen i danska folketinget. Likt många andra danskar hade hon inte tidigare umgåtts i invandrarkretsar när hon förälskade sig i syriskfödde…


ROM. Kl. 19.47, tisdagen 7 april

Accademia di Santa Cecilias symfoniorkester har hunnit en bit in i första satsen av Giuseppe Martuccis pianokonsert opus 66. Satsbeteckningen är Allegro giusto. Bruno Canino är solist. Då känner jag rörelserna i ryggslutet däruppe på andra radens galleri i den…