Robert Walser

Av IVO HOLMQVIST ”Jag är inte här för att skriva, jag är här för att vara tokig.” Yttrandet är Robert Walsers, från hans senare år. Han var genom…


Judith Oriol – Femmes proustiennes

Av LENA KÅRELAND Marcel Prousts monumentala verk A la recherche du temps perdu hör till den europeiska litteraturens viktigaste 1900-talsromaner. Med sin skildring av de adliga och högborgerliga…


Sommarläsning (1): Erskine Caldwells Georgia Boy

Av IVO HOLMQVIST Egentligen är det mera Birger Lundquists eleganta bläckteckningar än texten som jag kommer ihåg från förra gången jag läste Erskine Caldwells ”Georgia Boy” (de gjordes…


Juan Cruz – Egos revueltos

Av PETER LANDELIUS Få om någon har en så central utsiktspunkt i den spansktalande världen som Juan Cruz. Han har i tur och ordning varit utlandskorrespondent, redaktör för…


Irving Penn

Av IVO HOLMQVIST Nu försvinner de i snabb takt, de stora fotograferna. För några veckor sedan gick Willy Ronis bort, visserligen till åren kommen. Liksom tidigare Eugène Atget dokumenterade han under ett långt…


Denis Demonpion – Houellebecq non autorisé

Av JACOB CARLSON Den första biografin om Michel Houellebecq bygger på ett omfattande researcharbete. Som Houellebecq själv konstaterar på sin personliga sajt (www.michelhouellebecq.com) har journalisten Demonpion intervjuat nästan alla i Houellebecqs liv utom de kvinnor…


Who’s afraid of Virginia Wolf?

Av JAN HENRIK SWAHN Dramatikern Edward Albee skrev 1962 pjäsen ”Vem är rädd för Virginia Woolf?”, sedermera i oförglömlig filmversion med Richard Burton och Elisabeth Taylor i huvudrollerna. Men varför heter pjäsen just så?…