Från årets Theatertreffen i Berlin

Martin Lagerholm, som för Dixikon har besökt årets Theatertreffen i Berlin, skriver här om sceninstruktören och scenografen Ulrich Rasches anslående uppsättning av Lessings Nathan der Weise och om regissören, dramatikern och Sverigebekantingen Falk Richters autofiktiva monolog The Silence. En…


Tragedin och den postdramatiska teatern 
Om Hans-Thies Lehmann

I den idag dominerande ”postdramatiska teatern” har – till skillnad från i den tidigare ”litteraturteatern” – texten och berättelsen fått en undanskymd roll till förmån för andra uttryck som performance, installationer, utställningar och ibland dans, film, videoprojektioner och musik, allt…


Vad teatern kan 
Om regissören Milo Rau

Den kontroversielle Milo Rau betraktas av många som en av Europas mest nytänkande film- och teaterregissörer. Med tysk bakgrund, men uppväxt i Schweiz, är han för närvarande verksam som konstnärlig ledare för teatern NT Gent i Belgien där han var…


Theatertreffen i Berlin 2022

Efter de långa pandemiåren besöker Martin Lagerholm åter Theatertreffen i Berlin och noterar hur de performativa, genreöverskridande, postdramatiska, identitetspolitiska och aktivistiska spelen och utspelen numera trumfar det mesta på de tyska tiljorna, också då pjäsvalen är klassiska som Molières Tartuffe eller Schillers…


Serge 
Ny roman av Yasmina Reza

I rappa, roliga och avslöjande dialoger skriver Yasmina Reza fram medelklassens oro och ångest och hur den hanterar sina nojor utan att det därför blir ytlig underhållning. Hennes senaste roman Serge har hyllats i Frankrike och är omdebatterad i Tyskland…


Om Lukas Bärfuss och hans roman Hagard

Lukas Bärfuss, den kanske mest välkände schweiziske författaren idag, tilldelades förra året Georg Büchner-priset som belöning för hela sitt författarskap som förutom romaner omfattar också essäer och dramer (”Vem är Schmitz?” spelas just nu på Stadsteatern i Göteborg). Margareta Flygt skriver…


Någon annanstans…
Om Michel Azamas Ailleurs, la vraie vie

Jeana Jarlsbo om den franske samtidsdramatikern Michel Azamas samhällskritiska pjäser Ailleurs, la vraie vie, Un ange à ma porte och Médée black som på olika sätt tar upp flyktingkrisen, den mediala vinklingen och de papperslösas situation och drömmarna om det riktiga…


Feministisk dubbelpremiär på Berliner Ensemble

Regissören Melanie Mederlind skriver om Berliner Ensemble som haft en feministisk dubbelpremiär på två enaktare av två olika författare,  som skiljer sig åt i angreppssätten men förenas i misstänksamheten mot språket. Den ena vill revolutionera språket, den andra vill avslöja…


Ingen realism. Luft. Distans.
Om dramatikern Yasmina Reza

Vid mitten av 1990-talet slog två dramatiker oväntat igenom på den internationella scenen. Det var norrmannen Jon Fosse och fransyskan Yasmina Reza. Inbördes högst olika vad gäller dramatisk form och konstnärlig inriktning har de ändå en sak gemensam: de skriver…


Möten i Menton

Av IVO HOLMQVIST Ju längre österut mot Italien man rör sig längs Rivieran, desto lugnare blir det. I Cannes är det stimmigt inte bara under filmfestivalen, i Antibes lägger alla lyxiga…


Must you go? – Antonia Fraser om Harold Pinter

Av IVO HOLMQVIST Man kunde kanske tycka att Nobelpriset i litteratur 2005 till Harold Pinter, som enligt den koncisa prismotiveringen ”i sina dramer frilägger avgrunden under vardagspratet och…


Alan Sillitoe 1928-2010

Av IVO HOLMQVIST ”As soon as I got to Borstal they made me a long-distance cross-country runner. I suppose they thought I was just the build for it because I was long and…


Dea Loher, Volker Lösch och tysk teater

Av MARGARETA FLYGT Politisk samhällsdebatt har blivit ett kännetecken för tysk teater. Kritiken i pjäserna är ofta svidande – och det finns ett publikt intresse för att den ska gestaltas konstnärligt. Den politiska teaterns status i det offentliga samtalet är…