Tragedin och den postdramatiska teatern 
Om Hans-Thies Lehmann

I den idag dominerande ”postdramatiska teatern” har – till skillnad från i den tidigare ”litteraturteatern” – texten och berättelsen fått en undanskymd roll till förmån för andra uttryck som performance, installationer, utställningar och ibland dans, film, videoprojektioner och musik, allt…


Tennessee Williams och Brecht i Berlin
Om två uppsättningar av Michael Thalheimer

”The time is slipping away while I write this and while you read it, and the monosyllable of the clock is Loss, Loss, Loss”. Så skriver dramatikern Tennessee Williams i New York Times i november 1947, fyra dagar före New…


Ingen realism. Luft. Distans.
Om dramatikern Yasmina Reza

Vid mitten av 1990-talet slog två dramatiker oväntat igenom på den internationella scenen. Det var norrmannen Jon Fosse och fransyskan Yasmina Reza. Inbördes högst olika vad gäller dramatisk form och konstnärlig inriktning har de ändå en sak gemensam: de skriver…


Årets tidskrift i Norge
Om Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift

Av TOMAS FORSER Den borde vara litet bättre korrekturläst. Det är min enda generella invändning mot Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, kvartalstidskriften vars redaktör Therese Bjørneboe nu under tolv års tid…


Vergangenheitsbewaltigung

Av IVO HOLMQVIST Sätten att bemäktiga sig det förflutna är många, inte bara just nu i Berlin. Ett originellt grepp är det som juveleraren Christine Hafermalz tog året efter Murens fall när hon…


Berlin, du deutsche deutsche Frau

Showbiz people är ett seglivat släkte, både i det nära förflutna och nu. Marlene Dietrich, världens vackraste mormor, exponerade långt upp i åren sina vackra ben, och hos Fred Astaire och Gene Kelly märktes inget spår av spattighet. George Burns…