Tragedin och den postdramatiska teatern 
Om Hans-Thies Lehmann

I den idag dominerande ”postdramatiska teatern” har – till skillnad från i den tidigare ”litteraturteatern” – texten och berättelsen fått en undanskymd roll till förmån för andra uttryck som performance, installationer, utställningar och ibland dans, film, videoprojektioner och musik, allt…


Fåglar och hästar 
Om Paolo Uccello (II)

Renässanskonstnären Paolo Uccello sökte inte med sitt måleri återge verkligheten utan verkligheten bakom den, skriver Johan Gardfors i den andra och avslutande delen av sin essä och visar hur hans försök att fånga rörelsen i tiden fått senare efterföljare som Eadweard…


FRANÇOIS MATHERON
L’Homme qui ne savait plus écrire

”En unik bok” anser John Swedenmark om den franske filosofen François Matherons självbiografi, där denne utlämnande återger den plågsamma sjukdomstiden efter en hjärnblödning med afasi och den mödosamma vägen tillbaka: ”kombinationen av tankeskärpa och tankeoreda, av stilkänsla och afasi, av elände…