Internationellt fordras i klimatkrisens spår numera ofta en hållbarhetskalkyl för att få riva ett hus. Så inte här. En av de senaste uppmärksammade och kontroversiella rivningarna gällde gamla Flickläroverket i Göteborg. Att en rivning inte bara innebär en förlust av…
Fåglar och hästar
Om Paolo Uccello (I)
I en essä i två delar presenterar Johan Gardfors den italienske renässanskonstnären Paolo Uccello, hans måleri, hans fåglar och hästar och inte minst hans storverk, triptyken La Battaglia di San Romano, vars tre delar idag finns på tre museer i…
Birdland
Charlie Parker 100 år
Den 29 augusti 2020 skulle Charlie Parker – The Bird eller Yardbird – ha fyllt hundra år. Om den nyskapande och mytiske jazzlegendaren och hans musik skriver här Ruth Pergament. De musikaliska idéerna, fraserna och tonerna, som verkade generera…
Houellebecq och konsten att trösta
Neoreaktionär, misogyn, utan stil, deprimerad, en litterär clown och cyniker? Omdömena om Houellebecq har varit hårda, oftast fientliga. Nu ger den franska litteraturvetaren Agathe Novak-Lechevalier, expert på Balzac och artonhundratalets franska litteratur, efter en empatisk läsning av hans verk, inklusive…
Händer. En essä om konst 5.
Stillsam uppståndelse. Akseli Gallen-Kallela
Mikael van Reis avslutar sin essä om händer i konsten genom seklerna med Akseli Gallen-Kallelas Pojke och kråka från 1884 och undrar vem som ser vem och vem som ser vad och om det kan vara en allegori om det växande…
Händer. En essä om konst 4.
Den mördade Marat av Jacques-Louis David
Mikael van Reis fortsätter sin essä om händer i konsten genom seklerna med den berömda 1700-talsmålningen Marat assassiné av Jacques-Louis David, som skildrar den franske tidningsmannen och revolutionspolitikern Jean Paul Marat död i sitt badkar den 13 juli 1793, efter att han blivit knivhuggen av girondisten Charlotte Corday. Handen, som undertecknat…
Pierre Alain Bergher – Les mystères de la Chartreuse de Parme. Les arcanes de l’art
Av LENA KÅRELAND Vad har Mark Twains Huckleberry Finn gemensamt med Fabrice del Dongo, huvudpersonen i Stendhals La Chartreuse de Parme? Vad finns det för likheter mellan Goethe…
Vad ville Camus egentligen säga med sin roman Främlingen?
Av MERETE MAZZARELLA Här på Dixikon har Peter Landelius tagit upp frågan i sin blogg och har gett sitt svar – ett svar som aktualiserats av hans irritation över (åtminstone en del av) mottagandet…