Ibland när Augustinus talar om synd är det kanske tragedi han menar, och då rör det sig om något ont som drabbar mig men som varken jag, mina föräldrar eller någon annan, inklusive Adam och Eva, rimligen kan ha något personligt ansvar för. En naturkatastrof som resulterar i död och förstörelse är – om vi för ett ögonblick tänker bort människans klimatpåverkan – inte någons ansvar och således inte synd även om den av oss som drabbas kan upplevas som ond, utan snarare en tragedi. Distinktionen mellan synd och tragedi är intressant för vår frågeställning, tror jag, och det hade på sätt och vis varit bättre om Augustinus talat om en urtragedi än en ursynd, eftersom det senare leder till föreställningen att vi ärver ett direkt moraliskt ansvar. Vad vi ärver från fädernas skuld och som drabbar barn och barnbarn intill tredje och fjärde led är i så fall inte så mycket något som kan kallas för synd utan snarare en form av tragedi. Östkyrkan, å sin sida, har talat om synd som ett slags sjukdom som vi befrias från genom frälsningen – frälsning är egentligen ett mycket vidare begrepp än det sätt som det använts i vår tid och inbegriper också helande.
Jag förstår givetvis att epigenetiken som allmänmänskligt fenomen inte ska förstås som tragisk. Men genom distinktionen mellan synd och tragedi undviker vi de moraliska associationerna hos syndens begrepp. Några av de negativa effekter som epigenetiken hjälper oss att förstå liknar då – åtminstone i viss utsträckning – ett slags urtragedi som vi också finner i de bibliska skrifterna men även, naturligtvis, i de klassiska antika tragedierna. Den livsloppsteori som skulle kunna innebära att kriminalitet är en konsekvens av en snabbare livscykel, som i sin tur kommer sig av en oförutsägbar och farlig miljö, illustrerar, om den stämmer, ett tragiskt snarare än ett syndigt förlopp. Och det är väl precis vad du också säger? I princip skulle ju en sådan teori innebära att viss kriminalitet har en sociobiologisk förklaring och därmed inte, åtminstone inte helt och hållet, kan hänföras till personligt ansvar.
I vissa fall är det helt riktigt att problematisera synden som ett mörker vid människans hjärta, i andra fall kan frågan om moraliskt ansvar och synd vara svårare att komma undan. Jag tänker på TV-serien Breaking Bad, där en dubbelarbetande kemilärare i USA med cancerdiagnos upptäcker att han inte har råd att betala sin medicinska behandling. Tillsammans med en tidigare student börjar han tillverka metamfetamin för att kunna betala sina räkningar och trygga sin familjs framtid. Så småningom – fem säsonger! – bygger han upp ett framgångsrikt drogimperium och lär sig inte bara att tillverka metamfetamin utan blir också en skicklig mördare och utpressare. Vad som inleds som en tragedi blommar efter hand ut i ren och skär ondska.
Mörkret vid människans hjärta – ursynden – handlar inte om att kriminalitet eller asocialt beteende skulle bäst förklaras av detta mörker – det kan mycket väl finnas förklaringar av biologisk och/eller social natur som innebär att den enskilda människan måste befrias från personligt ansvar. Vad det handlar om är snarare att i varje situation finns möjligheten till en perversion av omständigheterna som gör dem värre. Kemiläraren Walter White i Breaking Bad skulle vid flera tillfällen kunnat välja att handla på ett annat sätt (men då hade det nog inte blivit några fem säsonger!). Ursynden är, även om vi tidigare talat om den som sådan, egentligen inte ett konkret fenomen eller en erfarenhet, utan en beteckning på en latent böjelse för det onda. Det är därför jag talar om den som ett mörker vid människans hjärta, alltså något mer eller mindre fördolt som häftar vid människans innersta, men som kan manifesteras i våra handlingar.
Jag misstänker att epigenetiken inte egentligen handlar om samma sak som arvsynd eller ursynd. I vissa fall handlar den kanske om något som påminner om det jag ovan kallat urtragedi, men i andra rör det sig nog om förvärvade egenskaper som är likgiltiga eller rent utav fördelaktiga. Vad epigenetiken däremot verkar dela med föreställningen om en ursynd är en syn på människan som ett väsen som bestäms av sina omständigheter, såväl biologiska som historiska och sociala. Man skulle kunna säga att epigenetiken ytterligare fördjupar våra insikter om hur mänsklig destruktivitet skapas och förs vidare hos människor: inte bara genom miljö och strukturella faktorer, vilket vi vetat länge, utan också genom det sätt som biologin samverkar med mer kulturella eller historiska omständigheter. På detta sätt kan man säga att den kastar ljus över det sätt på vilket synden verkar i världen, om man uttrycker det så.
Det betyder att våra val inte i någon enkel mening är fria och obundna. För att använda en kortspelsmetafor: man sitter med den hand man fått och får göra det bästa av given. Eller med din metafor: tärningarna är manipulerade så att inte alla utfall är lika sannolika. Jag har lust att åter ta upp frågan om viljans frihet i relation till epigenetiken som du redan replikerat om, men inser att du kanske vill komma till tals först.
Hej Ola!
Tack för dina intressanta tankar. De för oss onekligen återigen in på problemet med viljans frihet, eller snarare dess relativa ofrihet. Du diskuterar att såväl epigenetiken, vilket torde innefatta också genetiken i stort, som ursynden implicerar att människans vägar bestäms både av hennes biologiska och sociala omständigheter. Med mitt sätt att uttrycka det, av både arv och miljö. Detta är väl sedan länge en okontroversiell uppfattning. Meningsskiljaktigheter finns däremot kring arvets och miljöns relativa betydelse för utfallet.
Biologin, inte minst sociobiologin och evolutionsbiologin, får av och till klä skott för att vara deterministisk och rycka undan mattan för tanken på människan som ett reflekterande och fritt handlande subjekt. I själva verket är det så, vilket jag tidigare nämnt, att vi inom biologin talar om samband (till exempel mellan en viss genvariant och en viss egenskap) som är starka noga att vara av betydelse när man jämför grupper av individer, men vars betydelse för den enskilda individen är betydligt osäkrare. Vi talar alltså om ökade risker eller chanser, men inte om ödesbestämdhet. Samma sak torde väl för övrigt gälla för sociokulturella faktorer.
Vi är i en situation som väldigt mycket liknar den du beskriver avseende ursynden eller mörkret invid människans hjärta. Alltså en latent böjelse som häftar vid oss och som kan manifesteras i våra handlingar. I biologins fall med den stora skillnaden att vi inte endast talar om fallenhet för ondska utan om handlingar överhuvudtaget oberoende av deras eventuella moraliska värde.
Låt mig ge några exempel där biologins tärningar är manipulerade på ett sätt som inte gör alla valmöjligheter lika sannolika, det vill säga exempel på viljans relativa ofrihet. Vi vet att olika former av stress i livet ökar risken för missbruk av till exempel alkohol. Vi vet också att i takt med att missbruket etableras leder detta till epigenetiska förändringar i hjärnans belöningssystem som i sin tur ökar risken för fortsatt missbruk. Individen hamnar i en ond cirkel där det på biologiska grunder är lättare att säga nej till de första glasen vin än till vinflaskorna ett år senare. Därmed inte sagt att ett missbruk inte går att bryta, tvärtom. Det är bara det att det krävs en större ansträngning senare i förloppet. Ja tack och nej tack är helt enkelt inte lika troliga svar på frågan om ännu ett glas innan det är dags att gå hem.
Ett ytterligare exempel kan hämtas från fetmans område. Vi vet från studier av tvillingar, enäggs- respektive tvåäggstvillingar som antingen vuxit upp tillsamman eller adopterats var för sig till feta eller normalviktiga nya familjer, att i storleksordningen femtio procent av övervikten och fetman i en befolkning kan skrivas på genernas konto och att resterande femtio procent således är miljöbetingat. Vi vet också att fetma uppkommer då ett flertal gener är aktiva på ett sådant sätt att individen äter mer än vad hen gör av med och att överskottet lagras som reservenergi i form att fett.
Det innebär att för en genetisk belastad individ är inte alla hälsoval i vardagen lika sannolika. Det är, lite karikerat, större risk att man tar en extra bulle eller en extra portion av middagsmaten och att man sedan hamnar framför teven snarare än tar en löprunda. Därmed inte sagt att det är omöjligt för individen ifråga att banta, men det är ett val som kräver att hen jobbar mot sina biologiska odds. Allra helst i ett samhälle som vårt med ett kontinuerligt, lättillgängligt och billigt utbud av fet och söt mat. Karaktär säger säkert någon nu, biologiska odds och miljöfaktorer säger jag.