Costa Concordia

Costa Concordia

Av ÅKE MALM

En ny vecka börjar. En vecka i en gul fartygsskorstens tecken.

Italienska media fortsätter direktrapporteringen från katastrofplatsen vid Isola del Giglio utanför Toscanas kust. Där ligger Costa Concordia med skorstenen bara några meter över vattenytan.

Vid det här laget råder det inga tvivel om hur olyckan gick till. Chefsåklagaren i Grosseto har stämt av med vad som brukar kallas ”svarta lådan”, den obligatoriska registreringen av alla positioner och radiosamtalen på nödfrekvenserna. Concordias befälhavare Francesco Schettino sitter i arresten och väntar på att förhöras. Något som troligen sker i morgon.

Fakta från alla tekniska källor kan sammanställas med dussinvis intervjuer som gjorts och fortfarande görs. Av dessa framgår att huvudpersonen egentligen är amiralen Mario Terenzio Palombo. En av Costa Crocieres f d befälhavare. En 68-årig ligurier, skriver Carlo Bonino och Marco Mensurati i La Repubblica (i en som vanligt väldokumenterad skildring).

Amiral Palombo har ett fritidshus på Isola del Giglio och vistas där långa perioder sedan han gick i pension. Det har blivit en tradition bland Costa Crocieres befälhavare att passera framför den lilla hamnen, på minsta möjliga avstånd. Man blåser glatt i fartygssirenen, har alla ljus tända, även de som i dagtid markerar ”stor flaggning”. Med några lämpliga manövrer i motorerna får man fartyget att ”niga” – en kamratlig hälsning till signor Palumbo.

Det här är ett mycket uppskattat skådespel, så trevligt att en tidigare borgmästare skickade ett mejl till Costa La Concordia för att tacka och hoppas på en fortsatt trevlig tradition.

Den här gången stod kapten Francesco Schettino själv vid rodret – som på dessa moderna fartyg närmast liknar en joystick. Strax före 21.40 på lördagskvällen ändrade han kursen så att Concordia inte skulle gå mittemellan Isola del Giglio och Monte Argentario. Distansen mellan dessa är 12,2 km. Istället närmade han sig ön utan att ta hänsyn till skären ”Le Scole”. Vad han inte vet är att amiralen Palumbo inte finns på ön de här dagarna. Istället försöker han göra en bravuruppvisning och gå närmare än någon tidigare vågat göra.

Den som är intresserad kan klicka här för att komma till La Repubblicas artikel

Här kan man klart se Le Scoles läge på kortet och genom att klicka här går det också att se vilken kurs Concordia hade när hon närmade sig Isola del Giglio. Klickar man dessutom här ser man att Le Scole är ett omtyckt dykarcentrum som fungerar året runt i det enastående klara vattnet runt ön.

Ännu är det osäkert om kapten Schettino verkligen försökte gå mellan de två skären som utgör Le Scole. Man skulle kunna tro detta för enligt rapporter skall graniten i skären ha skurit upp bordläggningen på båda sidor. ”Granit som fungerade som en konervöppnare”, skriver La Repubblica.

Stöten mot skären var så våldsam att en meterstor sten slets av och blev kvar i det 70 meter långa hål i fartygssidan som slets upp.

Ombord fanns 4.329 personer, passagerare och besättning. Allt kastades omkull. I restaurangen där servitörerna stod beredda att servera andra rätten, for porslin och bordsuppsatser som projektiler. Strömmen bröts och under några minuter blev allt nattsvart. Nästan omedelbart fick fartyget slagsida.

Här börjar Schettinos patologiska uppträdande. Han nekar att acceptera verkligheten. I högtalarna meddelas att ett mindre tekniskt fel uppstått i en elgenerator (skall väl vara hjälpmotor).

Kl 22.06 får Capitaneria di Porto (ungefärligen motsvarigheten till Kustbevakningen) i Livorno ett samtal från karabinjärerna i Prato, strax utanför Florens. En passagerare har ringt en dotter i staden och berättat att hon fått order att ta på sig livvästen. Kustbevakningen slår ett första larm.

Kl 22.08 ringer Capitaneria fartyget, som svårt skadat glider vidare sedan 20 minuter. Schettino slår ifrån sig: ”Ingenting allvarligt, vi hade bara en blackout. Allt är snart OK”.

Kl 22.16 ringer kustbevakningen upp Concordia igen. Den här gången medger Schettino att han har en läcka (”una via d’acqua”). Men fortfarande undviker han att slå larm genom ett Mayday.

Kl 22.30 blir äntligen situationen ohållbar och mayday utlöses. Då har redan de första båtarna från Giglio spontant nått fram till haveristen. De börjar föra över personer som lyckats ta sig fram till en nödstation. Många har hoppat i vattnet och fiskas upp av räddarna.

Sedan händer det otroliga. När kustbevakningen för fjärde gången ringer upp kapten Schettino och frågar hur många som är kvar ombord, blir svaret: ”ungefär 200”. Svaret möts med skepsis och frågan upprepas. Svaret blir detsamma men då är det kustbevakningen som tar kommandot och beordrar kaptenen att själva räkna dem. ”Det kan jag inte. Jag är redan i en räddningsbåt”, svarar Schettino.

Alltså: Concordias befälhavare har lämnat fartyget långt innan evakueringen var slutförd.

I 36 timmar fortsätter räddningsarbetet. En specialstyrka från kustbevakning, karabinjärer och brandmän kommer till platsen. De har modernaste utrustning och är utbildade för räddningsoperationer i alperna, i grottor och till havs. De förs över med helikopter och börjar undersökningen. Men situationen blir allt svårare – inredning, heltäckande mattor och tusentals andra prylar flyter omkring och hindrar sökandet i fartygets korridorer. Ändå finner man till slut ett koreanskt smekmånadspar som sovit över och inte märkt vad som hände förrän vattnet trängde in i hytten.

Under de första timmarna efter att nödsignalen getts är situationen kaotisk. Passagerarna får hela tiden motstridiga order. Länge får de beskedet att vara lugna. Men det är sannerligen inte lätt när slagsidan ökar så snabbt att golven blir väggar (eller durken blir skott). Det dröjer nästan en och en halv timme innan besked kommer att fartyget skall överges. Då har slagsidan blivit så stor att det är omöjligt att sjösätta räddningsbåtarna på övre sidan.

Ett annat problem är att nära nog hela besättningen består av filippiner som talar dålig engelska och absolut ingen italienska. Detta är också en anledning till de motsägelsefulla beskeden.

Men medan kapten Schettino i lugn och ro nått hamnen har hans befäl tagit kontroll över situationen och börjat organisera evakueringen. Fartygets ekonomichef Manrico Giampedroni tar sig ner i salongerna och börjar hjälpa folk upp på däcket. Efter flera timmars arbete slocknar ljuset och han faller ner i en lucka och bryter ett ben. Han räddas efter 36 timmars vistelse i mörkret och vattnet.

På land har de hundratalet fasta öborna börjat organisera hjälpen. Alla varma plagg som finns att tillgå delas ut till de nödställda allteftersom de kommer i land. Vilket i och för sig inte är något problem. Costas flaggskepp ligger bara 150 meter från hamnen. Många kommer simmande i det sexgradiga vattnet och hjälps upp på kajen och får en torr filt över sig. Församlingens kyrkoherde öppnar kyrkan och delar ut mässhakarna till sjöblöta barn som måste få något torrt på sig.

Det är den vanliga situationen i Italien. Hundratals människor är beredda att ge och göra allt för att hjälpa de nödställda. Som hamnat i katastrofens centrum efter en befälhavares omdömeslöshet.

I skrivande ögonblick är situationen att tio döda har tagits om hand. 16 är försvunna, bland dem ett barn på fem år. Ett 60-tal personer har skadats – ingen verkar för tillfället ha livshotande skador.

Strax före lunchtid idag avbröts sökandet ombord. Dykarpersonalen hissades upp till helikoptrarna efter att Concordia rört sig några centimetrar. Fartyget står på två bergsklackar på ett djup mellan 15-25 meter. Läget är mycket instabilt och när nu vinden ökar är det risk att fartyget glider ut längs bottnen som sluttar brand ned till 70-80 meter djup.

Räddningspersonalen har gjort spektakulära operationer. Alpklättrarteknik har använts för att ta sig upp på fartyget och med sprängladdningar ta sig ner i skrovet. Nu avvaktas resultaten från mätinstrumenten för att se om rörelsen fortsätter eller om den var en enstaka händelse.

Åklagaren i Grosseto har preliminärt fastställt att kapten Schettino är misstänkt för mångfaldigt dråp, reglementsvidrig manöver och för att ha övergett fartyget. Följer en domstol de anklagelserna handlar det om brott som kan ge 15-20 års fängelse.

Concordia har 2350 ton dieselolja ombord. Det krävs snabba insatser med att läktra över denna för att undvika en naturkatastrof i en av Italiens mest utsatta miljöer.

Kommentera: