På Piazza del Popolo i Rom, just till höger om porten till Via Flaminia, genom vilken drottning Kristina en gång tågade in i Rom, ligger kyrkan Santa Maria del Popolo. Här låg en gång i tiden en av startpunkterna för dåtidens pilgrimsleder. Men även i vår tid är kyrkan strategiskt belägen. På väg från Villa Borghese till Via di Ripetta, till Corson eller Via del Babuino som strålar ut från piazzan passerar besökaren gärna porten där kyrkan är belägen. I Santa Maria del Popolo finns ett litet men berömt sidokapell. Till detta kapell uppdrog kardinalen Tiberio Cerasi år 1600 åt konstnären Annibale Carracci att måla en altartavla föreställande Marie himmelsfärd och åt Caravaggio målningarna på de två sidoväggar som inramade kapellet, den vänstra föreställande Petrus korsfästelse och den högra Paulus omvändelse på vägen mot Damaskus.
Petrus och Paulus porträtterades ofta tillsammans som kyrkans grundare; båda sades ha lidit martyrdöden i Rom på samma dag. I Cappella Paolina i Vatikanen hade redan Michelangelo målat två fresker med samma motiv. Med andra ord var det betydelsefulla motiv med en särskild relevans för Rom.
Båda Caravaggios målningar är utförda i den stil som han har kommit att bli känd för, med dramatiska ljuseffekter och med ett perspektiv som utgår från den fromme betraktarens knäfallande position. Carraccis målning är mer en traditionell renässansframställning av Marie himmelsfärd med många vackra färger och en ljuv och ganska statisk stil. Om Caravaggios målningar innebär att Petrus och Paulus tränger in i hans och även vår samtids vardagsliv, förhåller sig Carraccis Maria mer upphöjd och idealiserad.
Under historiens gång har Caravaggios Petrus och Paulus kommit att överskugga Carraccis Marie himmelsfärd så till den grad att få besökare förmodligen är medvetna om namnet på konstnären som ändå fick uppdraget att utföra det som var tänkt att vara kapellets huvudattraktion. Förmodligen skulle Caravaggio vara mycket nöjd med detta, eftersom han ofta – eller kanske nästan alltid – upplevde en stark konkurrens med sina samtida konstnärskollegor, vilket inte minst gestaltades intensivt i just Cerasikapellet och i relationen till Carracci (man kan läsa bl.a. Andrew Graham-Dixon om detta genom att klicka här) Uppdraget åt Cerasikapellet var ett prestigeuppdrag; miljoner pilgrimer skulle över tid andäktigt beskåda målningarna och i vår tid även miljontals turister.